Applying Accounting Records and Digital Marketing Increase SME’s Profits

Ayu Permata Sari, Laylan Syafina

Abstract


This study aims to test whether the applying accounting records and digital marketing have an effect on increasing profits in SME’s in Deli Serdang Regency. This research is quantitative descriptive. The data collection process was carried out by distributing questionnaires and interviewing respondents. The population in this study were SME’s registered at the Cooperatives and SMEs Office of Deli Serdang Regency. Purposive sampling techique was used in determining the sample so that a sample of 50 SME’s that met the criteria which has applied accounting records and digital marketing. To process the data collected through distributing questionnaires, multiple linear regression testing was used. According to research findings, there is a positive and significant effect of applying accounting records and digital marketing on increasing profits in SMEs.


Keywords


Accounting Records; Digital Marketing; Increasing SME’s Profits

Full Text:

PDF

References


Alan Lowe, Yesh Nama, Alice Bryer, Nihel Chabrak, Claire Dambrin, Ingrid Jeacle, Johnny Lind, Philippe Lorino, Keith Robson, Chiara Bottausci, Crawford Spence, Chris Carter, E. S. (2020). Problematizing profit and Profitability: Discussions. Accounting, Auditing And Accountability Journal, 33(4). https://doi.org/https://doi.org/10.1108/AAAJ-10-2019-4223

Andriani, L., et al. (2020). “Analisis Penerapan Pencatatan Keuangan Berbasis Sak Etap Pada Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) (Sebuah Studi Interpretatif Pada Peggy Salon)”. JIMAT (Jurnal Ilmiah Ma-hasiswa Akuntansi) Undiksha. Vol. 2. No. 1, 1-12.

Asep Mulyana. (2018). Pengaruh Penjualan Dan Biaya Produksi Terhadap Laba Usaha Pada Pt Mayora Indah, Tbk Tahun 2009 sampai 2015. Staf Pengajar Fakultas Ekonomi Universitas Nurtanio Bandung.

Aulia, M. (2021). Penerapan Akuntansi Pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Di Kecamatan Lowokwaru Kota Malang. 1–19.

Awaluddin, M. (2017). Analisis Pencatatan Akuntansi Untuk Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Makassar ( Studi Kasus pada CV. DAENG GROUP ). Universitas Muhammadiyah Makassar.

BPS Kabupaten Deli Serdang. (2022). Diakses dari https://deliserdangkab.bps.go.id/.

Chairy, P. (2021). Kemampuan Bersaing UMKM Sektor Makanan I Kecamatan Percut Sei Tuan Kabupaten Deli Serdang. Jurnal Insitusi Politeknik Ganesha Medan, 4(September), 272–282.

Fitra, K. N. M. (2020). Pengaruh Digital Marketing Terhadap Pendapatan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Menurut Perspektif Ekonomi Islam. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Ghozali, I. (2018). “Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS Edisi lima”. Semarang: Badan Pen-erbit Universitas Diponegoro.

Hidayati, N. (2017). Penerapan siklus akuntansi untuk meningkatkan jumlah usaha mikro kecil dan menengah di kota pangkalpinang provinsi kepulauan bangka belitung. Jurnal Bisnis Darmajaya, 01(02), 38–46.

Indonesian Digital Report 2022. (2022). Di akses dari https://andi.link/hootsuite-we-are-social-indonesian-digital-report-2022/

Lis, S. (2022). Pengaruh Pemasaran online dan Minat Pelanggan Terhadap Peningkatan Laba Kharisma Studio. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Digital (MINISTAL), 1(1), 19-28.

Ionela, C.R., E.P., Alexandra, E.C., and Andreea, L. . (2021). Current Approaches Regarding the Knowledge Management Impact on SMEs Performance. Economia Seria Management, 14(2), 563–568.

Krisnawati Indah, Ibnu Auf Ubaidi, R. L. B. (2019). Strategi Digital Marketing Dalam Perdagangan Hasil Tani Untuk Meningkatkan Laba Kabupaten Karawang. JIWGMK, 10(2), 70-75.

Margani, P. (2019). Pengaruh Penyelenggaraan dan Penggunaan Informasi Akuntansi terhadap Persepsi Pengusaha kecil atas Informasi Akuntansi : Suatu Riset Eksperimen. Jurnal Riset Akuntansi Indonesia, 10(3), 1-21.

Marija, Sihwahjoeni.,A. (2021). Pengaruh Financial Capital, dan Literasi Keuangan terhadap Kinerja Usaha Kecil dan Menengah (UKM) di Kota Malang. Jurnal Akuntansi dan Perpajakan, 7(1), 31-38.

Marjulin, Hilmi.,A. (2022). Dampak Penggunaan Digital Marketing Dalam Meningkatkan Laba Usaha Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menegah (UMKM) Di Aceh. Proceeding Seminar Nasional Politeknik Negeri Lhokseumawe, 6(10), 1-6.

Pradiani. (2017). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecial Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis Dewantara, 1(2), 62-76.

Prassetyo, E., & Yuliana, Y. (2022). Analisis Perkembangan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Dalam Mendorong Pertumbuhan Ekonomi Di Kabupaten Deli Serdang. Juremi: Jurnal Riset Ekonomi, 1(5), 437–442.

Rais, M. (2019). Analisis Sistem Pencatatan Akuntansi pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah Kota Baubau. Jurnal Ilmiah Akuntansi Manajemen, 2(1), 60-71.

Rustami, & Nurlela. (2017). Akuntansi Biaya, Edisi 4. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Savitri, R. V., & Saifudin. (2018). Pencatatan Akuntansi Pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah Studi PadaUMKM MR.Pelangi Semarang). Jurnal Manajemen Bisnis Dan Inovasi, 5(2), 42–54.

Sembiring, Z., & Polewangi, S. & Y. D. (2021). Implementation Of Online-Based Marketing In Increasing Business Turnover In Karya Cipta Lestari Smes In Wonosari Village, Deli Serdang Regency. Pelita Masyarakat, 3(1), 55–65. https://doi.org/10.31289/pelitamasyarakat.v3i1.5819

Setiawan, R., & Pratama, A. (2021). Pengaruh Digital Marketing Terhadap Peningkatan Laba UMKM (Studi Kasus : Kecamatan Ulubelu Kabupaten Tanggamus). Jurnal Ekonomak, 7(3), 43–48.

Si Kecil yang berperan besar (www.ukmindonesia.id)

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Wahid, A. A. (2017). Analisis Variabel-variabel Yang Mempengaruhi Laba Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) (Studi Kasus Sentra Usaha Kripik Pisang Kabupaten Lumajang). Universitas Brawijaya.

Wahyuningsih, D. (2020). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Pertumbuhan Laba. Universitas Esa Unggul.

Wadra, Rendy. (2022). Pengaruh Digital Marketing Terhadap Pendapatan Pelaku Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Menurut Perspektif Ekonomi Islam (Studi pada UMKM Di Kecamatan Pesisir Tengah Kabupaten Pesisir Barat). Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Yulia Mila Herosian, M. A. S. (2019). Pengaruh Penggunaan Digital Marketing Dan Kemudahan Akses Layanan Aplikasi Belanja Online Di Era Revolusi Industri Marketing 4.0. Jurnal Akra, 4(5), 45-62.




DOI: https://doi.org/10.26905/ap.v9i1.9820

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



 

Indexing by

 

width="150"

Garuda - Garba Rujukan Digital

 

Index of /public/site/images/septi

Index Copernicus International (ICI)

 Tools:

 

Turnitin

crossref

Mendeley

 

Supported By:

 

Universitas Merdeka Malang

 


JURNAL AKUNTANSI DAN PERPAJAKAN

Fakultas Ekonomi dan Bisnis
Universitas Merdeka Malang

Mailing Address:

Jalan Terusan Raya Dieng 62-64 Malang
East Java, Indonesia
Phone: 085855234000
Email: [email protected]


 

Copyright ©2021 University of Merdeka Malang Powered by Open Journal Systems.