The Effect of Financial Literacy and Self-Control on Consumptive Behavior with Paylater as a Mediating Variable
DOI:
https://doi.org/10.26905/jmdk.v11i1.10209Keywords:
Consumptive Behavior, Financial Literacy, Paylater, Self ControlAbstract
This study aims to analyze: (1) the effect of financial literacy on consumptive behavior, (2) the effect of self-control on consumptive behavior, (3) the effect of Paylater on consumptive behavior, (4) the effect of financial literacy on Paylater, (5) the effect of self-control on Paylater, (6) Paylater as mediating variable. This research uses quantitative research methods. The number of samples in this study was 100 housewives in Malang. The analysis technique uses SEM PLS. The results of the analysis show: (1) the financial literacy influences consumptive behavior, (2) the self-control influences consumptive behavior, (3) Paylater influences consumptive behavior, (4) financial literacy influences Paylater, (5) self-control affects Paylater, (6)Paylater mediates the effect of financial literacy on consumptive behavior, (7) Paylater mediates the effect of self-control on consumptive behavior in housewives in Malang. Thus, the use of the Paylater feature is only for purchases that are absolutely necessary and within budget. Increase self-control so that you can help avoid the harmful consumptive behavior.References
Albab, F. U. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Belanja Online Dengan Gaya Hidup Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Semarang Angkatan Tahun 2017).
Amelia, D. (2019). Hubungan Antara Self Control Dengan Perilaku Konsumtif Belanja Online Pada Mahasiswa Psikologi Universitas Negeri Padang. In Carbohydrate Polymers (Vol. 6, Issue 1).
Fariana, R. E., Surindra, B., & Arifin, Z. (2021). The Influence of Financial Literacy, Lifestyle and Self-Control on the Consumption Behavior of Economic Education Student. International Journal of Research and Review, 8(8), 496–503. https://doi.org/10.52403/ijrr.20210867
Fattah, F. A., Indriayu, M., & Sunarto. (2018). Pengaruh Literasi Keuangan dan Pengendalian Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa SMA Muhammadiyah 1 Karanganyar. BISE: Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi, 4(1), 11–21.
Gesiradja, H. G. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Penggunaan Shopee Paylater, Gaya Hidup, dan Kontrol Diri terhadap Perilaku Konsumtif Berbelanja Online pada Mahasiswa. STIE YKPN.
Ghozali, I. (2012). Aplikasi Analisis Multivariete. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Insani, K. F. R. (2022). Pengaruh Konformitas dan Kontrol Diri terhadap Perilaku Konsumtif Berbelanja Online di Shopee pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Angkatan 2017 UIN Malang.
Julita, E., B, I., & Yustati, H. (2022). Pengaruh Penggunaan Shopee Paylatter Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Muslim. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(03), 2953–2957. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i3.6775
Khoirunnas, P. (2017). Pola Pembinaan Penyuluh Agama Honorer Kantor Kementerian Agama (Kemenag) Kota Pekanbaru Kapada Masyarakat Kecamatan Rumbai Kota Pekanbaru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Lemeshow. (1997). Besar Sampel Dalam Penelitian Kesehatan. Yogyakarta: UGM.
Li, M., Tan, M., Wang, S., Li, J., Zhang, G., & Zhong, Y. (2021). The Effect of Preceding Self-Control on Green Consumption Behavior: The Moderating Role of Moral Elevation. Psychology Research and Behavior Management, 14, 2169–2180. https://doi.org/10.2147/PRBM.S341786
Masruroh, S. (2016). Analisis Literasi Keuangan Ibu Rumah Tangga Desa Wonojati Jenggawah Jember.
Mudrikah, A. (2021). Pengaruh Tingkat Literasi Keuangan Terhadap Minat Penggunaan Produk Finansial Teknologi Pada Mahasiswa FEBI UIN Sumatera Utara. ETNIK : Jurnal Ekonomi –Teknik, 1(2), 57–68.
Nugroho, A. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Sikap Keuangan Terhadap Kinerja Manajemen Keuangan UMK (Studi Pelaku Usaha Mikro Bidang Kuliner di Kota Surabaya). GEMAH RIPAH: Jurnal Bisnis, 02(02), 1–15.
OJK. (2017). Perencanaan Keuangan Keluarga. Perencanaan Keuangan Keluarga Dan Dampaknya Terhadap Peningkatan Kesejahteraan Masyarakat, 1–42.
Prastiwi, I. E., & Fitria, T. N. (2021). Konsep Paylater Online Shopping dalam Pandangan Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(1), 425. https://doi.org/10.29040/jiei.v7i1.1458
Pratiwi, N. A. (2020). Perbedaan Perilaku Konsumtif Berdasarkan Jenis Kelamin dalam Belanja Online (Issue April).
Putri, N. M. E., & Andarini, S. (2022). Pengaruh Self Control dan Financial Attitude terhadap Financial Management Behavior pengguna Layanan Buy Now Pay Later. Jurnal Ekonomi Akuntansi Dan Manajemen, 21(1), 60. https://doi.org/10.19184/jeam.v21i1.30594
Quiserto, R. (2019). Paylater – OVO, Gojek, Traveloka – Mana Terbaik Terpercaya. Duwitmu.Com. https://duwitmu.com/pinjaman-online/paylater-ovo-gojek-traveloka-terbaik
Rahayu, N. Ka. S. (2021). Determinan Keberterimaan Sistem Pembayaran Shopeepay Pada Aplikasi Shopee (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Pendidikan Ganesha) (Vol. 5, Issue 3).
Rahima, P., & Cahyadi, I. (2022). Pengaruh Fitur Shopee Paylater terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Universitas Mataram. Target : Jurnal Manajemen Bisnis, 4(1), 39–50. https://doi.org/10.30812/target.v4i1.2016
Rahmawati, G., & Mirati, E. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Pengguna Shopee Paylater Pada Generasi Millenial. Jurnal Multidisiplin Madani, 2(5), 2415–2430.
Reddyson, R., Franky, F., Leonardy, L., Yeng, H., & Leonardo, V. (2022). Pengaruh Fitur Paylater terhadap Sifat Belanja yang Konsumtif pada Remaja di Kota Batam. Jurnal Ecodemica : Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 6(2), 261–268. https://doi.org/10.31294/eco.v6i2.13092
Sari, E. C. (2019). Perilaku Konsumtif: Literasi Keuangan dan Gaya Hidup Ibu Rumah Tangga. Jurnal Edunamika, 2(2).
Sari, R. (2021). Pengaruh Penggunaan Paylater Terhadap Perilaku Impulse Buying Pengguna E-Commerce di Indonesia Rahmatika Sari. Jurnal Riset Bisnis Dan Investasi, 7(1), 44–57.
Tarantang, J., Awwaliyah, A., Astuti, M., & Munawaroh, M. (2019). Perkembangan Sistem Pembayaran Digital Pada Era Revolusi Industri 4.0 Di Indonesia. Jurnal Al-Qardh, 4(1), 60–75. https://doi.org/10.23971/jaq.v4i1.1442
Utami, A. R. (2022). The Effect of Using Shopee Paylater Payments on The Cosumption Behavior and Impulsive Buying of English Education Students. Jurnal Pustaka Ilmu, 2(5), 2–6. https://doi.org/10.47119/ijrp100831820212185
Wahyuni, R., Irfani, H., Syahrina, I. A., & Mariana, R. (2019). Pengaruh Gaya Hidup Dan Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Berbelanja Online Pada Ibu Rumah Tangga Di Kecamatan Lubuk Begalung Kota Padang. Jurnal Benefita, 4(3), 548–559.
Yulita, Sumiati, A., & Zulaihati, S. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Kontrol Diri, dan Konformitas Terhadap Perilaku Konsumtif Penggunaan Aplikasi Online Food Delivery Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Jakarta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
(1)Â Copyright of the published articles will be transferred to the journal as the publisher of the manuscripts. Therefore, the author confirms that the copyright has been managed by the journal.
(2) Publisher of Jurnal Penelitian is University of Merdeka Malang.
(3) The copyright follows Creative Commons Attribution–ShareAlike License (CC BY SA): This license allows to Share — copy and redistribute the material in any medium or format, Adapt — remix, transform, and build upon the material, for any purpose, even commercially.