The Effect of Financial Literacy and Self-Control on Consumptive Behavior with Paylater as a Mediating Variable

Sofiah Nada Fauziah, Putra Hilmi Prayitno, Hari Wahyono, Ro’ufah Inayati

Abstract


This study aims to analyze: (1) the effect of financial literacy on consumptive behavior, (2) the effect of self-control on consumptive behavior, (3) the effect of Paylater on consumptive behavior, (4) the effect of financial literacy on Paylater, (5) the effect of self-control on Paylater, (6) Paylater as mediating variable. This research uses quantitative research methods. The number of samples in this study was 100 housewives in Malang. The analysis technique uses SEM PLS. The results of the analysis show: (1) the financial literacy influences consumptive behavior, (2) the self-control influences consumptive behavior, (3) Paylater influences consumptive behavior, (4) financial literacy influences Paylater, (5) self-control affects Paylater, (6)Paylater mediates the effect of financial literacy on consumptive behavior, (7) Paylater mediates the effect of self-control on consumptive behavior in housewives in Malang. Thus, the use of the Paylater feature is only for purchases that are absolutely necessary and within budget. Increase self-control so that you can help avoid the harmful consumptive behavior.

Keywords


Consumptive Behavior, Financial Literacy, Paylater, Self Control

Full Text:

PDF

References


Albab, F. U. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Belanja Online Dengan Gaya Hidup Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Semarang Angkatan Tahun 2017).

Amelia, D. (2019). Hubungan Antara Self Control Dengan Perilaku Konsumtif Belanja Online Pada Mahasiswa Psikologi Universitas Negeri Padang. In Carbohydrate Polymers (Vol. 6, Issue 1).

Fariana, R. E., Surindra, B., & Arifin, Z. (2021). The Influence of Financial Literacy, Lifestyle and Self-Control on the Consumption Behavior of Economic Education Student. International Journal of Research and Review, 8(8), 496–503. https://doi.org/10.52403/ijrr.20210867

Fattah, F. A., Indriayu, M., & Sunarto. (2018). Pengaruh Literasi Keuangan dan Pengendalian Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa SMA Muhammadiyah 1 Karanganyar. BISE: Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi, 4(1), 11–21.

Gesiradja, H. G. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Penggunaan Shopee Paylater, Gaya Hidup, dan Kontrol Diri terhadap Perilaku Konsumtif Berbelanja Online pada Mahasiswa. STIE YKPN.

Ghozali, I. (2012). Aplikasi Analisis Multivariete. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Insani, K. F. R. (2022). Pengaruh Konformitas dan Kontrol Diri terhadap Perilaku Konsumtif Berbelanja Online di Shopee pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Angkatan 2017 UIN Malang.

Julita, E., B, I., & Yustati, H. (2022). Pengaruh Penggunaan Shopee Paylatter Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Muslim. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(03), 2953–2957. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i3.6775

Khoirunnas, P. (2017). Pola Pembinaan Penyuluh Agama Honorer Kantor Kementerian Agama (Kemenag) Kota Pekanbaru Kapada Masyarakat Kecamatan Rumbai Kota Pekanbaru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Lemeshow. (1997). Besar Sampel Dalam Penelitian Kesehatan. Yogyakarta: UGM.

Li, M., Tan, M., Wang, S., Li, J., Zhang, G., & Zhong, Y. (2021). The Effect of Preceding Self-Control on Green Consumption Behavior: The Moderating Role of Moral Elevation. Psychology Research and Behavior Management, 14, 2169–2180. https://doi.org/10.2147/PRBM.S341786

Masruroh, S. (2016). Analisis Literasi Keuangan Ibu Rumah Tangga Desa Wonojati Jenggawah Jember.

Mudrikah, A. (2021). Pengaruh Tingkat Literasi Keuangan Terhadap Minat Penggunaan Produk Finansial Teknologi Pada Mahasiswa FEBI UIN Sumatera Utara. ETNIK : Jurnal Ekonomi –Teknik, 1(2), 57–68.

Nugroho, A. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Sikap Keuangan Terhadap Kinerja Manajemen Keuangan UMK (Studi Pelaku Usaha Mikro Bidang Kuliner di Kota Surabaya). GEMAH RIPAH: Jurnal Bisnis, 02(02), 1–15.

OJK. (2017). Perencanaan Keuangan Keluarga. Perencanaan Keuangan Keluarga Dan Dampaknya Terhadap Peningkatan Kesejahteraan Masyarakat, 1–42.

Prastiwi, I. E., & Fitria, T. N. (2021). Konsep Paylater Online Shopping dalam Pandangan Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(1), 425. https://doi.org/10.29040/jiei.v7i1.1458

Pratiwi, N. A. (2020). Perbedaan Perilaku Konsumtif Berdasarkan Jenis Kelamin dalam Belanja Online (Issue April).

Putri, N. M. E., & Andarini, S. (2022). Pengaruh Self Control dan Financial Attitude terhadap Financial Management Behavior pengguna Layanan Buy Now Pay Later. Jurnal Ekonomi Akuntansi Dan Manajemen, 21(1), 60. https://doi.org/10.19184/jeam.v21i1.30594

Quiserto, R. (2019). Paylater – OVO, Gojek, Traveloka – Mana Terbaik Terpercaya. Duwitmu.Com. https://duwitmu.com/pinjaman-online/paylater-ovo-gojek-traveloka-terbaik

Rahayu, N. Ka. S. (2021). Determinan Keberterimaan Sistem Pembayaran Shopeepay Pada Aplikasi Shopee (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Pendidikan Ganesha) (Vol. 5, Issue 3).

Rahima, P., & Cahyadi, I. (2022). Pengaruh Fitur Shopee Paylater terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Universitas Mataram. Target : Jurnal Manajemen Bisnis, 4(1), 39–50. https://doi.org/10.30812/target.v4i1.2016

Rahmawati, G., & Mirati, E. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Pengguna Shopee Paylater Pada Generasi Millenial. Jurnal Multidisiplin Madani, 2(5), 2415–2430.

Reddyson, R., Franky, F., Leonardy, L., Yeng, H., & Leonardo, V. (2022). Pengaruh Fitur Paylater terhadap Sifat Belanja yang Konsumtif pada Remaja di Kota Batam. Jurnal Ecodemica : Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 6(2), 261–268. https://doi.org/10.31294/eco.v6i2.13092

Sari, E. C. (2019). Perilaku Konsumtif: Literasi Keuangan dan Gaya Hidup Ibu Rumah Tangga. Jurnal Edunamika, 2(2).

Sari, R. (2021). Pengaruh Penggunaan Paylater Terhadap Perilaku Impulse Buying Pengguna E-Commerce di Indonesia Rahmatika Sari. Jurnal Riset Bisnis Dan Investasi, 7(1), 44–57.

Tarantang, J., Awwaliyah, A., Astuti, M., & Munawaroh, M. (2019). Perkembangan Sistem Pembayaran Digital Pada Era Revolusi Industri 4.0 Di Indonesia. Jurnal Al-Qardh, 4(1), 60–75. https://doi.org/10.23971/jaq.v4i1.1442

Utami, A. R. (2022). The Effect of Using Shopee Paylater Payments on The Cosumption Behavior and Impulsive Buying of English Education Students. Jurnal Pustaka Ilmu, 2(5), 2–6. https://doi.org/10.47119/ijrp100831820212185

Wahyuni, R., Irfani, H., Syahrina, I. A., & Mariana, R. (2019). Pengaruh Gaya Hidup Dan Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Berbelanja Online Pada Ibu Rumah Tangga Di Kecamatan Lubuk Begalung Kota Padang. Jurnal Benefita, 4(3), 548–559.

Yulita, Sumiati, A., & Zulaihati, S. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Kontrol Diri, dan Konformitas Terhadap Perilaku Konsumtif Penggunaan Aplikasi Online Food Delivery Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Jakarta.

https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2019/09/09/berapa-pengguna-internet-di-indonesia%20diakses%20pada%2028/05/2022%20pukul%2018.55

https://www.baliekbis.com/hasil-riset-kredivo-katadata-insight-center-transaksi-digital-makin-inklusif-paylater-makin-diminati-sebagai-metode-pembayaran/




DOI: https://doi.org/10.26905/jmdk.v11i1.10209

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan



Indexing by:

width="150" crossref
width=150;SINTA - Science and Technology Index

 

Index Copernicus International (ICI)

Tools:

TurnitinMendeley - Library 101 Citation Management Tools - Research guides at  University of Toronto

 

In Collaboration with:


 


Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan

Management Department Faculty of Economics

University of Merdeka Malang

MAILING ADDRESS
Terusan Dieng Street 62-64, Sukun, Malang City, East Java, 65146, Indonesia
Phone: 081332569864
Email: [email protected]


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.