Pengaruh dukungan sosial dari orang tua terhadap motivasi belajar Mahasiswa komplasi Bima di kota Malang

Muhamad Rizkan, Dewanti Ruparin Diah, Al Thuba Septa Priyanggasari

Abstract


This study aims to investigate the influence of social support for parents of students learning motivation Komplasi in Malang. The study population was all members of the Bima Komplasi student in Malang City. which numbered 134 students. Sampling in this study used simple random sampling technique and obtained 70 research samples from Komplasi Bima students. The results of data analysis that has been done with linear regression calculations obtained a value of 0,000. These results can be concluded that there is a positive influence between social support from parents and students' motivation to learn Komplasi Bima in Malang because the sig p value <0.05. Student motivation can not be increased if social support from parents is low and therefore it is expected that parents always give a sense of optimism and self-confidence to their children.

 


Full Text:

PDF

References


Adicondro, N., & Purnamasari, A. (2011). Efikasi diri, dukungan sosial keluarga dan self regulated learning pada mahasiswa kelas VIII. Jurnal Humanitas. 8 (1), 17-27. DOI: http://dx.doi.org/10.26555/humanitas.v8i1.448

A.M., Sardiman. 2008. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Raja Grafindo Persada: Jakarta.

Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Azwar, S. 2012. Sikap Manusia: Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Liberty.

Azwar, S. (2005). Sikap Manusia : Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Baron, R. A., & Byrne, D. (2005). Psikologi Sosial. Jilid 2. Jakarta: Erlangga.

Dariyo, Agoes. (2004). Psikologi Perkembangan Dewasa Muda. Jakarta: Grasindo.

Djaali. 2007. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Djamarah, S.B. ( 2002). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka cipta.

Hidayah, F. N. (2012). Hubungan Antara Dukungan Orang Tua dengan Motivasi Belajar Siswa di SD Negeri Bumi I Laweyan Surakarta. Jurnal Psikologi. 2 (2), 12-15.

Lismayana, B. (2019). Pengaruh Antara Motivasi Belajar dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta. Jurnal Psikologi. 3 (2), 40-44.

Malwa, R.U. (2017). Dukungan Sosial Orangtua Dengan Motivasi Belajar Mahasiswa Putra Tahfidz Al-Qur’an. Psikis: Jurnal Psikologi Islami. 3 (2), 137-144. DOI:10.19109/psikis.v3i2.1758

Malini, D. & Fridari, D. (2017). Perbedaan motivasi belajar siswa ditinjau dari jenis kelamin dan urutan kelahiran di SMAN 1 Tabanan dengan sistem full day school. Jurnal Psikologi Udayana. 2 (1), 145-155 https://ojs.unud.ac.id/index.php/psikologi/article/view/52513

Mayasari, D. (2016). Pengaruh Dukungan Sosial Dari Orang Tua dan Teman Sebaya Terhadap Motivasi Berprestasi Mahasiswa Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Psikologi. 2 (1), 20-26.

Nyavon, P. (2017). Pengaruh Kinerja Dosen Dengan Motivasi Belajar Pada Mahasiswa Prodi Sosiatri Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Mulawarman Samarinda. Jurnal ilmiah psikologi. 5 (2), 138-146 DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v4i2.3998

Purnama, S. (2008). Hubungan Antara Motivasi Belajar Mahasiswa Aktivis Dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Program Studi S1 Keperawatan Fakultas Ilmu Kesehatan Universitas Muhammadiyah Surakarta. Skripsi (Tidak Diterbitkan). Fakultas Kesehatan Universitas Muhammadiyah surakarta

Santrock (2003) John W. Adolescence. Perkembangan Remaja. Edisi Keenam. Jakarta: Erlangga.

Sarafino, Edward P., Timothy W. Smith. 2011. Health Psychology Biopsychosocial Interactions Seventh edition. United States of America.

Setyorini, D. (2018). Pengaruh motivasi belajar terhadap prestasi belajar mahasiswa studi kasus pada program studi teknik sipil Institut Sains dan Teknologi Alkamal Jakarta. Akrab Juara. 3 (1), 139-148. https://akrabjuara.com/index.php/akrabjuara/article/view/69

Slameton. (2012). Belajar dan Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta

Srivastava, S.K., & Pant, N. (2015). Social support and achievement motivation among adolescents. International Journal of Humanities. 3,117-124.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta

Soewono, A. (2018). Hubungan Antara Motivasi Belajar dan Prestasi Belajar Siswa SMA 1 Bandung. Jurnal Pendidikan Psikologi. 1 (2), 30-35.

Takwin, A. (2008). Menjadi Mahasiswa. Kompas [on-line]. Diakses pada tanggal 26 November 2019 dari https://suryamalang.tribunnews.com/2017/04/01/selain-penambahan-pendatang-mahasiswa-juga-punya-sumbangan-lain-ke-kota-malang-yaitu

November 2019: Data dari Komunitas Mahasiswa pelajar Sila (Kom

plasi). 2019.




DOI: https://doi.org/10.26905/jpt.v16i1.7707

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Journal Psikologi Tabularasa has been indexing:


Journal Psikologi Tabularasa has been tools:



Jurnal Psikologi Tabularasa

Faculty of Psychology

Mailing Address:

Address: Jl. Terusan Raya Dieng No. 62-64, Malang, Indonesia, 65146
Phone/Fax: +62341-568395 ext. 821
Email: tabularasa.psikologi@unmer.ac.id