Academically resilient students are students who are able to effectively deal with four conditions wich are, setback, challenges, adversity, and pressure in the academic context. This study aims to determine whether there is a relationship between social support and academic resilience of overseas students who are working on thesis. The subjects in this study were students part of Maluku Utara – Malang Student Association (IPMA - MUM) who were working on thesis, with 72 students. The sampling technique in this study is saturated sample. This research method uses quantitative research by collecting data using the scale of academic resilience and social support scale with the likert model. In order to obtain the results of hypothesis testing with a correlation index of 0.469 with a significant level of 0.000 so that the results of this study indicate a positive correlation which means the higher social support that individuals get, the higher the academic resilience and vice versa.
Azwar, S. (2015). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Azwar, S. (2017). Metode penelitian Edisi II. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Erlangga, N. L. P. P. P. (2017).
Dukungan dari teman sebaya pada mahasiswa rantau yang sedang mengerjakan tugas akhir (skripsi). Skripsi online. Diakses pada tanggal 23 Oktober 2019 dari http://repository.usd.ac.id/12174/1/129114137.pdf.
Harmi, S. (2012). Hubungan dukungan sosial dan resiliensi terhadap motivasi berprestasi siswa pasca erupsi Merapi. Tesis online. Surakarta: Program Magister Sains Psikologi Universitas Muhammadiyah Surakarta. Diakses pada tanggal 23 Oktober 2019 dari http://eprints.ums.ac.id/20828/.
Hendriani, W. (2016). Adaptasi positif pada resiliensi akademik mahasiswa doctoral. Jurnal Humanitas, 14 (2), Agustus 2017, Hal. 139 –149 ISSN 1693-7236. DOI: http://dx.doi.org/10.26555/humanitas.v14i1.5696
Hendriani, W. (2018). Resiliensi psikologis.Jakarta Timur: Prenamedia Group.
Jayani, D. H. (2019, September 26). Tertinggi sejak 1997, jumlah mahasiswa indonesia 2018 capai 7 juta jiwa. Databoks [online]. Diakses pada tanggal 23 Oktober 2019 dari https://databoks.katadata.co.id/dat apublish/2019/09/26/tertinggi- sejak-1997-jumlah-mahasiswa- indonesia-2018-capai-7-juta-jiwa.
Novitasari, D. P. (2018). Hubungan antara resiliensi guru dengan school bullyng. Skripsi. Malang: Fakultas Psikologi Universitas Merdeka Malang.
Nuralisa, A., Machmuroch., & Astriana, S. (2016). Hubungan antara adversity quotient dan dukungan sosial teman sebaya dengan penyesuaian diri mahasiswa perantauan tahun pertama Fakultas Teknik Universitas Sebelas Maret Surakarta. Jurnal Psikologi, 18 (2), Hal. 139 –149.DOI: https://doi.org/10.13057/wacana.v8i2.96
Raisa., & Ediati, A. (2016). Hubungan antara dukungan sosial dengan resiliensi pada narapidana Permasyarakatan Kelas IIA Wanita Semarang. Jurnal Empati, 5(3), 537-542.
https://doi.org/10.14710/empati.2016.15398
Sarafino, Edward P., Smith, Timothy W. (2011). Health Psychology – Biopsychosocial Interactions 7th ed. USA: RR. Donnelley-Von Hoffman.
Sari, P. K. P., & Indawati, E. I. (2016). Hubungan antara dukungan sosial teman sebaya dengan resiliensi akademik pada mahasiswa tingkat akhir Jurusan X Fakultas Teknik Universitas Diponegoro. Jurnal Empati, 5(2), Hal. 177-182. DOI: https://doi.org/10.14710/empati.2016.14979
Sefrianto, N. B. (2019). Hubungan antara social support dengan regulasi emosi pada mahasiswa. Skripsi. Malang: Fakultas Psikologi Universitas Merdeka Malang.
Skripsi tak kelar-kelar, 6 mahasiswa ini nekad bunuh diri (2018, 21 Oktober). Bengkulutoday.com [on-line]. Diakses pada tanggal 14 November 2019 dari https://www.bengkulutoday.com/skripsi-tak-kelar-kelar-6-mahasiswa-ini-nekad-bunuh-diri.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfa
beta.
Journal Psikologi Tabularasa has been indexing:
Journal Psikologi Tabularasa has been tools:
Jurnal Psikologi Tabularasa Faculty of Psychology Mailing Address: Address: Jl. Terusan Raya Dieng No. 62-64, Malang, Indonesia, 65146 Phone/Fax: +62341-568395 ext. 821 Email: [email protected]
|