Strategi Komunikasi Politik Tim Kampanye Daerah Joko Widodo – K.H. Ma’ruf Amin Provinsi Jawa Timur dalam Pemenangan PILPRES 2019

Dafis Ubaidillah Assiddiq, Dewi Ambarwati

Abstract


This study aims to discuss how the Regional Campaign Team (TKD) Ir. Joko Widodo - KH. Ma'ruf Amin of East Java Province in formulating the strategy of the East Java TKD funds of local officials, Jokowi's volunteer network and East Java kyais and political figures to win the Candidate Candidate No.1.In this study several resource persons stated that the role of all elements of society and figures and clerics and in the 2019 presidential election were very compact and effective, especially with the many issues of ethnicity, race and religion, which were used to attack incumbent Joko Widodo. This type of research uses descriptive qualitative methods and case study methods, with data collection techniques, namely interviews and documentation. The purpose of this research is to describe the Strategy of the East Java Regional Campaign Team Joko Widodo - KH. Ma'ruf Amin and Jokowi Volunteers during the Presidential election, therefore the East Java TKD strategy is an opinion leader to determine the Getter vote and become a political mediator to various parties who have an important role to increase votes in East Java.

 

Keywords: Regional Campaign Team, Political Strategy, Presidential Election


Full Text:

PDF

References


Antar, V. (2004). Manajemen kampanye: panduan teoritis dan praktis dalam mengekfektifkan kampanye komunikasi. Simbiosa Rekatama Media.

Aurellia, A. I. (2021). Strategi Komunikasi Digital Pada Kampanye Politik Pilkada Era Pandemi Covid 19 (Studi Komunikasi Politik Penggunaan Media Sosial pada Pilkada Bontang 2020 Pasangan Nomer urut dua Neni Moerniaeni dan Joni Muslim). Universitas Pertamina.

Cangara, H. (2014). Komunikasi Politik: Konsep, Teori dan Strategi. (Rajawali P).

Dicky, P. Y. (2020). PENGARUH BUDAYA POLITIK MASYARAKAT MINANGKABAU TERHADAP PARTISIPASI POLITIK MASYARAKAT PADA PEMILIHAN PRESIDEN DAN WAKIL PRESIDEN TAHUN 2019 DI KOTA PADANG. Universitas Andalas.

Fatchuriza, M., & Prasojo, T. A. (2019). Pelaksanaan Pemilihan Gubernur Jawa Tengah Tahun 2018 Dalam Meningkatkan Partisipasi Politik Dengan Media Yang Tepat. AS-SIYASAH: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 4(2), 73-81.

Fatimah, S. (2018). Kampanye sebagai Komunikasi Politik. Resolusi: Jurnal Sosial Politik, 1(1), 5-16.

Hasfi, N. (2019). Komunikasi Politik Di Era Digital. Politika: Jurnal Ilmu Politik, 10(1), 93-111.

Hasyim, N. M. (2016). Konstruksi Citra Maskulinitas Calon Presiden (Study Analisis Framing Model Gamson Dan Modigliani Pada Pemberitaan Koran Harian Kompas Dan Jawa Pos Edisi Juni 2014). Profetik: Jurnal Komunikasi, 9(1).

J.Moleong, L. (2014). Metode Penelitian Kualitatif , Edisi Revisi. PT Remaja Rosdakarya.

KPU. (2019). Partisipasi Pemilih Pemilu 2019 Provinsi Jawa Timur. https://jatim.kpu.go.id/dc1-tingkat-provinsi/

Leiliyanti, E., Diyantari, D., & Irawaty, I. (2017). Transcoding Wacana Konstruksi dan Kontestasi Citra Jokowi dan Prabowo dalam Media Sosial pada Masa Kampanye Pilpres 2014. Mozaik Humaniora, 17(2), 192-213.

Miles,M.B, Huberman,A.M, dan Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook, Edition 3. Terjemahan Tjetjep Rohindi Rohidi, UI-Press. Sage Publications.

Neuman, W. R., Neuman, R. W., Just, M. R., & Crigler, A. N. (1992). Common knowledge: News and the construction of political meaning. University of Chicago Press.

Noor, F. (2018). Pilkada, Peran Partai dan Konstelasi Pragmatis: Kajian Atas Pilgub Banten, DKI Jakarta, Jateng dan Jatim Tahun 2017-2018. Jurnal Penelitian Politik, 15(2), 179-196.

Pura, A. K. (2019). Strategi Pemenangan Dalam Pemilihan Umum Calon Legislatif Partai Gerindra Di Desa Buo Kecamatan Loloda Kabupaten Halmahera Barat Tahun 2019. Jurnal Politico, 8(2), 1–10.

Pusparimba, T. M., Djuyandi, Y., & Solihah, R. (2021). Strategi Pemenangan Jokowi dan Ma’ruf Amin dalam Pemilihan Presiden 2019 melalui Pencitraan Politik. PERSPEKTIF, 10(2), 555-561.

S.P., N., & & Phillips L.M. (2003). How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy, Science Education. modern.

Sanjaya, L. D., Naryoso, A., Yulianto, M., Gono, J. M., & Ayun, P. Q. (2016). Political Public Relations Campaign for Election of Mayor and Deputy Mayor of Solok Period 2016-2020, Creative Design Coordinator Division. Interaksi Online, 4(2), 1-10.

Setiyaningsih, L. A., & Jatmikowati, S. H. (2019). Media Baru Dalam Komodifikasi Waktu Luang Ibu Rumah Tangga. ETTISAL: Journal of Communication, 4(1), 23–32.

Setiyaningsih, L. A. (2020). MEDIA PANICS IBU RUMAH TANGGA SETELAH MENGAKSES BERITA COVID-19 (2020). Jurnal Nomosleca, 6(2), 101–110. http://jurnal.unmer.ac.id/index.php/n/article/view/4721/2594

Setiyaningsih, L. A., Fahmi, M. H., & Sawidodo, F. (2020). Media Referensi Berbasis Teknologi Facebook Bagi Wartawan Dalam Menyusun Berita. Jurnal Spektrum Komunikasi, 8(2), 159–176. https://doi.org/10.37826/spektrum.v8i2.101

Sugiarto, B., Pratiwi, O.C, & A. (2014). Strategi Pemenangan Dalam Pemilihan Kepala Daerah. Jurnal Masyarakat, Kebudayaan Dan Politik., 27(3), 143-151.

Sultoni, K. B., & Harsasto, P. (2020). MEDIA DAN POLITIK: STRATEGI KAMPANYE PARTAI PERINDO DAN PSI DALAM MEMPENGARUHI SUARA PEMILIH DI KOTA SEMARANG. Journal of Politic and Government Studies, 9(2), 171-180.

Suryadi, K., Sukmayadi, V., & Saria, N. (2021). POLITICAL COMMUNICATION STRATEGIES OF NEW POLITICAL PARTY. Makna: Jurnal Kajian Komunikasi, Bahasa, Dan Budaya, 8(1), 94-105.

Suwardi, Harsono, Sendjaja, S. D. dan B. S. (2012). Politik Demokrasi dan Manajemen Komunikasi. YogyakartaPress.

Triono, M. A., & Setiyaningsih, L. A. (2017). Desain Disonansi Kognitif Sebagai Faktor Anteseden Untuk Penguatan Kualitas Informasi Pada Website. Seminar Nasional Sistem Informasi, 1(1), 71–79. http://eprints.unmer.ac.id

Triwicaksono, Y. D. B. B., & Nugroho, A. (2021). Strategi Komunikasi Politik Pemenangan Kepala Daerah. JURNAL LENSA MUTIARA KOMUNIKASI, 5(1), 133-145.

Waluyo, D. (2019). PEMAHAMAN DAN PRAKTIK KOMUNIKASI POLITIK PADA ERA DIGITAL. Diakom: Jurnal Media Dan Komunikasi, 2(2), 160-167.




DOI: https://doi.org/10.26905/nomosleca.v7i2.5846

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Editorial Office

Jurnal Nomosleca
Faculty of Social and Political Science University of Merdeka Malang


Information:
Image result for logo icon png
Jalan Terusan Raya Dieng No.62-64 Malang, 65146, Jawa TImur, Indonesia
Image result for icon png
Phone (0341) 580537
Image result for icon pngjurnal.nomosleca@gmail.com
Image result for icon pnghttp://jurnal.unmer.ac.id/index.php/n/
Image result for icon png
+6281333498586

Statistics:

Indexing:

Google Scholar        DOAJ        Garuda      ICI Copernicus


Tools:

Turnitin     Crossref     Mendeley     Grammarly


Supported By:

Universitas Merdeka Malang Hasil gambar untuk apjiki

© 2020 {Jurnal Nomosleca}, All rights reserved. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Licensed under Creative Commons License a Creative Commons Attribution 4.0 International License