Representasi Maskulinitas Tokoh Utama dalam Film Persahabatan Bagai Kepompong 2021

Authors

  • Annisa Fitria Ramadhani Jurusan Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Catur Suratnoaji Jurusan Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.26905/nomosleca.v7i2.6251

Abstract

The research aims to illustrate and understand the meaning of the representation of masculinity of the main character in the film "Friendship Like a Cocoon" directed by Sentot Sahid. This research is qualitative research using primary and secondary data collection techniques obtained from reference books, scientific journals, and articles. The study used an analysis of Roland Barthes' Semiotics data that had three levels of tagging: denotation, connotation, and myth that focused on seven characteristics of masculinity expressed by Janet Saltzman Chafetz, namely: 1) Male Physical Appearance, 2) Male Functional, 3) Male Sexual, 4) Male Emotions, 5) Male Intellectuals, 6) Male Interpersonal, and 7) Male Personal Character.

Keywords: Film, Janet Saltzman Chafetz's Concept of Masculinity, Semiotics Roland Barthes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, M. (2020). Representasi Maskulinitas Laki-Laki Difabel Dalam Film Paafekuto Waarudo. Universitas Diponegoro.

Aryani, S. P. (2014). Representasi Maskulinitas Laki-Laki Infertil Dalam Film Test Pack Karya Ninit Yunita. Universitas Airlangga.

Badriyah, L. (2020). Pengaruh Gender, Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, Dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Sensitivitas Etis Mahasiswa Akuntansi.

Budiastuti, A., & Wulan, N. (2014). Konstruksi Maskulinitas Ideal Melalui Konsumsi Budaya Populer oleh Remaja Perkotaan. Mozaik Humaniora, 14.

Dewi, P. N. (2019). Representasi Maskulinitas Dalam Film Aquaman. Universitas Muhammadiyah.

Dicky, D. F. R. (2016). Representasi Budaya Populer Dalam Film “Slank Nggak Ada Matinya†Karya Fajar Bustomi. EJournal Limu Komunikasi, 4(3), 344–358.

Fadaq, H. (2017). Representasi Indonesia Dalam Iklan Audio Visual (Analisis Semiotika Pada Iklan Wonderful Indonesia Versi ’The Limitless Wonderful Words To Portray Indonesia’). Universitas Muhammadiyah Malang.

Huda, N. (2016). Kemandirian pada Remaja yang Diasuh Orangtua Tunggal. Fakultas Psikologi.

Istanti, L. (2021). Representasi Persahabatan Dalam Film “Koki-Koki Cilik 2.†Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Linggosiswojo, S. G. (2016). Representasi Maskulinitas dalam Iklan Umild “Kode Cowo.†Jurnal E-Komunikasi, 4, 1–12.

Makarim, F. R. (2021). Berapa Tinggi Badan Ideal untuk Anak Laki-Laki? Halodoc.Com.

Nurgiyantoro, B., Lestyarini, B., & Rahayu, D. H. (2020). Konstruk Asesmen Literasi Fungsional Untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama. Litera, 19(2). https://doi.org/10.21831/LTR.V19I2.32977

Nurhayati, T. (2016). Perkembangan Perilaku Psikososial Pada Masa Pubertas. Edueksos - Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi.

Pratami, R., & Prima, T. H. (2020). Representasi Maskulinitas Pria dalam Iklan Televisi Men’s Biore Cool Oil Clear. Jurnal Komunikasi, 14. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.20885/komunikasi.vol11.iss1.art1

Rosi, R. (2018). Pengaruh Maloklusi Gigi Terhadap Status Psikososial Pada Smp Islam (Studi Terhadap Siswa Smp Islam Sultan Agung 4 Semarang). Fakultas Kedokteran Gigi.

Ryoningrat, R., & Herdiyanto, Y. K. (2019). Hubungan intensitas menonton film porno terhadap maskulinitas remaja laki-laki di Bali. Jurnal Psikologi Udayana, 6(01), 11–20. https://doi.org/10.24843/JPU.2019.V06.I01.P02

Sari, D. P., Effendy, C., & Wartiningsih, A. (2019). Maskulinitas Tokoh Utama Dalam Kumpulan Cerita Pendek Nadira Karya Leila S. Chudori. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(2).

Setiyaningsih, L. A., & Jatmikowati, S. H. (2019). Media Baru Dalam Komodifikasi Waktu Luang Ibu Rumah Tangga. ETTISAL: Journal of Communication, 4(1), 23–32.

Setiyaningsih, L. A. (2020). MEDIA PANICS IBU RUMAH TANGGA SETELAH MENGAKSES BERITA COVID-19 (2020). Jurnal Nomosleca, 6(2), 101–110. http://jurnal.unmer.ac.id/index.php/n/article/view/4721/2594

Setiyaningsih, L. A., Fahmi, M. H., & Molyo, P. D. (2021). Selective Exposure Media Sosial Pada Ibu dan Perilaku Anti Sosial Anak. Jurnal Komunikasi Nusantara, 3(1), 1–11. https://doi.org/10.33366/jkn.v3i1.65

Syulhajji S. (2017). Representasi Maskulinitas Dalam Film Talak 3 (Studi Analisis Semiotika Roland Barthes). EJournal Ilmu Komunikasi, 5.

Triono, M. A., & Setiyaningsih, L. A. (2017). Desain Disonansi Kognitif Sebagai Faktor Anteseden Untuk Penguatan Kualitas Informasi Pada Website. Seminar Nasional Sistem Informasi, 1(1), 71–79. http://eprints.unmer.ac.id

Yusanta, D. A. (2019). Fluiditas Maskulinitas dan Feminitas dalam Boyband K-Pop sebagai Produk Industri Budaya. Kafa`ah: Journal of Gender Studies, 9(2), 205. https://doi.org/10.15548/JK.V9I2.294

Downloads

Published

2021-10-31