Implementasi Unsur Alasan Pemaaf dan Pembenar dalam Kekerasan di Lingkungan Pendidikan

Authors

  • Almira Carissa Bastyan Universitas Kristen Maranatha.
  • Arman Tjoneng Universitas Kristen Maranatha

DOI:

https://doi.org/10.26905/blj.v4i2.11209

Keywords:

Child Protection, School Environment, Violence

Abstract

In Indonesia today, violence against students in the educational environment is considered a dishonorable act, this is because with the birth of Law Number 35 of 2014 concerning Amendments to Law Number 23 of 2002 concerning Child Protection, it was formed with the aim of protecting the rights of children wherever they are, including in the school environment. But in reality there are still violations of children's rights, especially in the school environment. The writing in this study uses normative juridical research methods that focus on principles, rules, applicable legal regulations that aim to find out how violence forms and how to solve the problems caused. The results showed that violence against children in the school environment is a form of non-optimal application of the Child Protection Law, and effective steps to resolve it can be done through legal channels (litigation) and non-legal channels (non-litigation) by looking at how severe the form and level that causes the impact of violence and others

References

A.A.SG. Istri Sinta Maharani, A.A. Sagung Laksmi Dewi, & I Made Minggu Widyantara. (2022). Sanksi Pidana terhadap Oknum Guru Olahraga yang Melakukan Kekerasan Seksual Kepada Anak Didiknya (Putusan Nomor 325/PID.SUS/2020/PN DPS). Jurnal Konstruksi Hukum, 3(2). https://doi.org/10.55637/jkh.3.2.4844.400-405

Alhakim, A., & Soponyono, E. (2019). KEBIJAKAN PERTANGGUNGJAWABAN PIDANA KORPORASI TERHADAP PEMBERANTASAN TINDAK PIDANA KORUPSI. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 1(3). https://doi.org/10.14710/jphi.v1i3.322-336

Ardiansyah, A. E. (2019). PERLINDUNGAN GURU TERKAIT TINDAKAN YANG DILAKUKAN PADA MURID YANG MELAKUKAN KENAKALAN. Jurist-Diction. https://doi.org/10.20473/jd.v2i1.12095

Arifin, A. S. (2017). Pendidikan Berbasis Hak Anak Mengikis Praktik Budaya Kekerasan Di Institusi Pendidikan. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 5(2). https://doi.org/10.21927/literasi.2014.5(2).121-136

Asmarawati, T. (2019). TINJAUAN YURIDIS TERHADAP HUKUMAN ANAK YANG MELAKUKAN TINDAK PIDANA KEKEJAMAN. JURNAL PENELITIAN DAN KARYA ILMIAH, 19(2). https://doi.org/10.33592/pelita.vol19.iss2.119

Djuwariyah, D. (2014). Hubungan Kontrol Diri Guru dengan Intensi Melakukan Kekerasan Terhadap Siswa. El-Tarbawi, 4(1). https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol4.iss1.art4

Dwizhafira, D., Rochaeti, N., & Yusriyadi, Y. (2018). PENEGAKAN HUKUM BAGI GURU SEBAGAI PELAKU TINDAK PIDANA KEKERASAN DI SEKOLAH. Diponegoro Law Journal. https://doi.org/10.14710/dlj.2018.22796

Hendry, E. (2016). KEKERASAN DALAM PENDIDIKAN. At-Turats, 3(1). https://doi.org/10.24260/at-turats.v3i1.252

Irianto, S. (2017). METODE PENELITIAN KUALITATIF DALAM METODOLOGI PENELITIAN ILMU HUKUM. Jurnal Hukum & Pembangunan, 32(2). https://doi.org/10.21143/jhp.vol32.no2.1339

Lubis, F., & Siregar, S. A. (2020). ANALISIS PENGHAPUSAN PIDANA TERHADAP PERBUATAN MENGHILANGKAN NYAWA ORANG LAIN KARENA ALASAN ADANYA DAYA PAKSA (OVERMACHT). JURNAL RETENTUM, 2(1). https://doi.org/10.46930/retentum.v2i1.425

Marselino, R. (2020). Pembelaan Terpaksa yang Melampaui Batas (Noodweer Exces) Pada Pasal 49 Ayat (2). Jurist-Diction. https://doi.org/10.20473/jd.v3i2.18208

Mustika, S., Corliana, T., Tiara, A., & Amir, Y. (2023). Penguatan Pemahaman Kekerasan Berbasis Gender Online (KBGO) Bagi Guru-Guru SMA Muhammadiyah 3 Jakarta Selatan. Warta LPM. https://doi.org/10.23917/warta.v26i1.800

Nugraha, M. T. (2015). Pendidikan Agama dan Kekerasan pada Anak (Child Abuse) Perspektif Pendidikan Islam. Raheema, 2(1). https://doi.org/10.24260/raheema.v2i1.169

Pramono, W., & Hanandini, D. (2022). TINDAK KEKERASAN TERHADAP ANAK DI SEKOLAH: Bentuk dan Aktor Pelaku. Jurnal Administrasi Publik Dan Pemerintahan. https://doi.org/10.55850/simbol.v1i1.6

S. A., L. A., &, R. D. A. (2022). KARAKTER RELIGIUS: SEBUAH TANTANGAN DALAM MENCIPTAKAN MEDIA PENDIDIKAN KARAKTER. Penerbit Qiara Media.

Sekarwangi Saraswati, P. (2020). Urgensi Perlindungan Hukum Terhadap Perempuan Dan Anak Korban Kekerasan. Jurnal Ilmiah Raad Kertha, 3(2). https://doi.org/10.47532/jirk.v3i2.218

Sosiawan, U. M. (2017). PERSPEKTIF RESTORATIVE JUSTICE SEBAGAI WUJUD PERLINDUNGAN ANAK YANG BERHADAPAN DENGAN HUKUM (Perspective of Restorative Justice as a Children Protection Against The Law). Jurnal Penelitian Hukum De Jure. https://doi.org/10.30641/dejure.2016.v16.425-438

Wijaya, M. M. (2016). PERLINDUNGAN HUKUM TERHADAP HAK ANAK DIBAWAH UMUR UNTUK MENDAPATKAN PENDIDIKAN. PALAR | PAKUAN LAW REVIEW, 2(2). https://doi.org/10.33751/palar.v2i2.938

Downloads

Additional Files

Published

2023-12-07