Implementasi Unsur Alasan Pemaaf dan Pembenar dalam Kekerasan di Lingkungan Pendidikan
Abstract
In Indonesia today, violence against students in the educational environment is considered a dishonorable act, this is because with the birth of Law Number 35 of 2014 concerning Amendments to Law Number 23 of 2002 concerning Child Protection, it was formed with the aim of protecting the rights of children wherever they are, including in the school environment. But in reality there are still violations of children's rights, especially in the school environment. The writing in this study uses normative juridical research methods that focus on principles, rules, applicable legal regulations that aim to find out how violence forms and how to solve the problems caused. The results showed that violence against children in the school environment is a form of non-optimal application of the Child Protection Law, and effective steps to resolve it can be done through legal channels (litigation) and non-legal channels (non-litigation) by looking at how severe the form and level that causes the impact of violence and others
Keywords
Full Text:
XMLReferences
A.A.SG. Istri Sinta Maharani, A.A. Sagung Laksmi Dewi, & I Made Minggu Widyantara. (2022). Sanksi Pidana terhadap Oknum Guru Olahraga yang Melakukan Kekerasan Seksual Kepada Anak Didiknya (Putusan Nomor 325/PID.SUS/2020/PN DPS). Jurnal Konstruksi Hukum, 3(2). https://doi.org/10.55637/jkh.3.2.4844.400-405
Alhakim, A., & Soponyono, E. (2019). KEBIJAKAN PERTANGGUNGJAWABAN PIDANA KORPORASI TERHADAP PEMBERANTASAN TINDAK PIDANA KORUPSI. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 1(3). https://doi.org/10.14710/jphi.v1i3.322-336
Ardiansyah, A. E. (2019). PERLINDUNGAN GURU TERKAIT TINDAKAN YANG DILAKUKAN PADA MURID YANG MELAKUKAN KENAKALAN. Jurist-Diction. https://doi.org/10.20473/jd.v2i1.12095
Arifin, A. S. (2017). Pendidikan Berbasis Hak Anak Mengikis Praktik Budaya Kekerasan Di Institusi Pendidikan. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 5(2). https://doi.org/10.21927/literasi.2014.5(2).121-136
Asmarawati, T. (2019). TINJAUAN YURIDIS TERHADAP HUKUMAN ANAK YANG MELAKUKAN TINDAK PIDANA KEKEJAMAN. JURNAL PENELITIAN DAN KARYA ILMIAH, 19(2). https://doi.org/10.33592/pelita.vol19.iss2.119
Djuwariyah, D. (2014). Hubungan Kontrol Diri Guru dengan Intensi Melakukan Kekerasan Terhadap Siswa. El-Tarbawi, 4(1). https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol4.iss1.art4
Dwizhafira, D., Rochaeti, N., & Yusriyadi, Y. (2018). PENEGAKAN HUKUM BAGI GURU SEBAGAI PELAKU TINDAK PIDANA KEKERASAN DI SEKOLAH. Diponegoro Law Journal. https://doi.org/10.14710/dlj.2018.22796
Hendry, E. (2016). KEKERASAN DALAM PENDIDIKAN. At-Turats, 3(1). https://doi.org/10.24260/at-turats.v3i1.252
Irianto, S. (2017). METODE PENELITIAN KUALITATIF DALAM METODOLOGI PENELITIAN ILMU HUKUM. Jurnal Hukum & Pembangunan, 32(2). https://doi.org/10.21143/jhp.vol32.no2.1339
Lubis, F., & Siregar, S. A. (2020). ANALISIS PENGHAPUSAN PIDANA TERHADAP PERBUATAN MENGHILANGKAN NYAWA ORANG LAIN KARENA ALASAN ADANYA DAYA PAKSA (OVERMACHT). JURNAL RETENTUM, 2(1). https://doi.org/10.46930/retentum.v2i1.425
Marselino, R. (2020). Pembelaan Terpaksa yang Melampaui Batas (Noodweer Exces) Pada Pasal 49 Ayat (2). Jurist-Diction. https://doi.org/10.20473/jd.v3i2.18208
Mustika, S., Corliana, T., Tiara, A., & Amir, Y. (2023). Penguatan Pemahaman Kekerasan Berbasis Gender Online (KBGO) Bagi Guru-Guru SMA Muhammadiyah 3 Jakarta Selatan. Warta LPM. https://doi.org/10.23917/warta.v26i1.800
Nugraha, M. T. (2015). Pendidikan Agama dan Kekerasan pada Anak (Child Abuse) Perspektif Pendidikan Islam. Raheema, 2(1). https://doi.org/10.24260/raheema.v2i1.169
Pramono, W., & Hanandini, D. (2022). TINDAK KEKERASAN TERHADAP ANAK DI SEKOLAH: Bentuk dan Aktor Pelaku. Jurnal Administrasi Publik Dan Pemerintahan. https://doi.org/10.55850/simbol.v1i1.6
S. A., L. A., &, R. D. A. (2022). KARAKTER RELIGIUS: SEBUAH TANTANGAN DALAM MENCIPTAKAN MEDIA PENDIDIKAN KARAKTER. Penerbit Qiara Media.
Sekarwangi Saraswati, P. (2020). Urgensi Perlindungan Hukum Terhadap Perempuan Dan Anak Korban Kekerasan. Jurnal Ilmiah Raad Kertha, 3(2). https://doi.org/10.47532/jirk.v3i2.218
Sosiawan, U. M. (2017). PERSPEKTIF RESTORATIVE JUSTICE SEBAGAI WUJUD PERLINDUNGAN ANAK YANG BERHADAPAN DENGAN HUKUM (Perspective of Restorative Justice as a Children Protection Against The Law). Jurnal Penelitian Hukum De Jure. https://doi.org/10.30641/dejure.2016.v16.425-438
Wijaya, M. M. (2016). PERLINDUNGAN HUKUM TERHADAP HAK ANAK DIBAWAH UMUR UNTUK MENDAPATKAN PENDIDIKAN. PALAR | PAKUAN LAW REVIEW, 2(2). https://doi.org/10.33751/palar.v2i2.938
DOI: https://doi.org/10.26905/blj.v4i2.11209
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Bhirawa Law Journal Faculty of Law - University of Merdeka Malang Faculty of Law Building, Terusan Dieng Street 62-64 | Other Link | Follow Us | |||||
|
Bhirawa Law Journal This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. |