Pengaruh e-wallet dan digital marketing terhadap kinerja keuangan UMKM

Authors

  • Danar Aflagaly Universitas Merdeka Malang
  • Dewi Kusumowati Universitas Merdeka Malang
  • Listyowati Listyowati Universitas Merdeka Malang

DOI:

https://doi.org/10.26905/j.bijak.v7i1.15086

Keywords:

Digital marketing, E-wallets, Financial performance

Abstract

This study aims to analyze the influence of e-wallets and digital marketing on the financial performance of MSMEs in Malang. This research utilizes primary data collected through questionnaires measured on a Likert scale. The respondents in this study are MSMEs that have adopted digital payment facilities and utilize digital marketing as a promotional medium for goods or services. The sample consists of 60 respondents selected using the purposive sampling method. The analysis method employed is multiple linear regression. The results indicate that e-wallets and digital marketing significantly impact the financial performance of MSMEs in Malang. This finding suggests that the adoption of digital technology in financial transactions and marketing contributes positively to the growth and sustainability of small and medium enterprises. Therefore, MSME owners are encouraged to optimize the use of e-wallets and digital marketing strategies to enhance their competitiveness, financial performance, and long-term business sustainability in Malang’s dynamic market environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ati, P. I. L., & Wijaya, A. (2022). Upaya industri kecil batik dalam meningkatkan pendapatan melalui pemasaran online di Desa Gemeksekti Kebumen. Indonesian Journal of Sociology, Education, and Development, 4(2), 106–118. https://doi.org/10.52483/ijsed.v4i2.78

CNBC Indonesia. (2022, November 28). Sri Mulyani CS sulit kejar pajak freelancer, kenapa ya? CNBC Indonesia. https://www.cnbcindonesia.com/news/20221128064905-4-391631/sri-mulyani-cs-sulit-kejar-pajak-freelancer-kenapa-ya

Hamzah, M., Organisasi, K., & Publik, P. (2023). Analisis implementasi prinsip-prinsip good governance. Ezenza Journal, 2(September), 272–286.

Hermawan, A., Widjaja, H., Studi, P., Fakultas, A., & Tarumanagara, U. (2021). Analisis rekonsiliasi fiskal terhadap laporan keuangan komersial pada PT. XXX tahun 2019. Jurnal Akuntansi dan Keuangan, 3(2), 784–793.

Iswanto, S. A. (2024). Analisis penerapan koreksi fiskal atas pendapatan, beban, dan pajak tangguhan dalam rangka menghitung PPh terutang PT. Gresik Migas (Perseroda). Inisiatif: Jurnal Ekonomi, Akuntansi dan Manajemen, 3(2), 36–51. https://doi.org/10.30640/inisiatif.v3i2.2245

Jannah, M., & Sitinjak, N. D. (2023). Faktor-faktor yang mempengaruhi tingkat kepatuhan wajib pajak orang pribadi pelaku e-commerce di Kota Labuan Bajo. Jurnal Ilmiah Bisnis dan Perpajakan (Bijak), 5(2), 113–120. https://doi.org/10.26905/j.bijak.v5i2.10013

Kahar, A. S., Gunawan, A., & Kunci, K. (2020). Analisis koreksi fiskal atas laporan keuangan komersial untuk menghitung PPh badan terutang (Studi kasus pada CV. X). Jurnal Keuangan dan Perpajakan, 26(1), 26–27.

Khotmi, H., Hikmah, H., Fauzi, A. K., & Astini, Y. (2024). Pengaruh media sosial, literasi keuangan, e-commerce, digital payment, dan orientasi wirausaha terhadap kinerja UMKM di Kota Mataram. Valid Jurnal Ilmiah, 22(1), 11–21.

Kumalawati, L. (2018). Analisis koreksi fiskal atas laporan keuangan komersial untuk menentukan pajak penghasilan terutang: Studi interpretivist. Jurnal AKSI (Akuntansi dan Sistem Informasi), 2(1), 25–32. https://doi.org/10.32486/aksi.v2i1.214

Kurniawan, D. R. (2019). Pahami ketentuannya, hindari sanksinya: Kupas tuntas sanksi perpajakan (Fungky & Haqi1, Eds.; 1st ed.). Uwais Inspirasi Indonesia.

Maharani, R., Jurana, J., & Saleh, F. M. (2023). Determinan tingkat penggunaan aplikasi non tunai. Jurnal Ilmiah Bisnis dan Perpajakan (Bijak), 5(2), 221–228. https://doi.org/10.26905/j.bijak.v5i2.9358

Nursari, M., Diamonalisa, & Sukarmanto, E. (2017). Pengaruh profitabilitas, leverage, dan kepemilikan institusional terhadap tax avoidance. Prosiding Akuntansi Universitas Islam Bandung, 3(2).

Prasetyo, W. N. B., & Sari, D. (2023). Sengketa pajak atas koreksi biaya royalti dan secondary adjustment (Studi kasus putusan banding PT XYZ). Owner, 7(4), 2970–2982. https://doi.org/10.33395/owner.v7i4.1697

Rahmadhanti Marshelynda, A., & Laily Nisa, F. (2024). Pengaruh penerapan prinsip syariah terhadap tingkat kepatuhan pajak di kalangan UMKM Indonesia. Jurnal Rumpun Manajemen dan Ekonomi, 2(7), 01–08. https://doi.org/10.61722/jiem.v2i7.1754

Sekaran, U., & Bougie, R. (2017). Metode penelitian untuk bisnis: Pendekatan pengembangan-keahlian (6th ed.). Salemba Empat.

Sifwah, M. A., Nikhal, Z. Z., Dewi, A. P., Nurcahyani, N., Latifah, R. N., Program, S., Manajemen, F., Ekonomi, D., Bisnis, U., Pamulang, K. T., Selatan, P., & Banten, I. (2024). E-penerapan digital marketing sebagai strategi pemasaran untuk meningkatkan daya saing UMKM. MANTAP: Journal of Management Accounting, Tax and Production, 2(1), 109–118.

Sondakh, S. G. (2015). Analisis koreksi fiskal atas laporan keuangan komersial pada PT. Bank Perkreditan Rakyat Cipta Cemerlang Indonesia. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 3(4), 357–368.

Suharno. (2021). Keterbukaan informasi untuk kepentingan perpajakan. PT Edukasi Insan Cerdas.

Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Taufiq, A. M. A., & Pabulo, A. M. A. (2023). Pengaruh literasi keuangan dan pembayaran digital pada kinerja UMKM tahun 2023. Ikraith Ekonomika, 6(3), 293–301.

Tesarova, N. E., & Krizanova, A. (2023). How shopping was transformed from offline to online space – A case study within the Slovak Republic. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 11(2), 128–137. https://doi.org/10.2478/mdke-2023-0009

Watuseke, R. H., Sabijono, H., Wangkar, A., & Watuseke, R. H. (2019). Analisis koreksi fiskal atas laporan keuangan komersial dalam penentuan PPh pada PT. Air Manado. Jurnal EMBA, 7(3), 4183–4192. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103766

Downloads

Published

2025-01-24 — Updated on 2025-02-28

Versions

How to Cite

Aflagaly, D., Kusumowati, D., & Listyowati, L. (2025). Pengaruh e-wallet dan digital marketing terhadap kinerja keuangan UMKM. Jurnal Ilmiah Bisnis Dan Perpajakan (Bijak), 7(1), 36–43. https://doi.org/10.26905/j.bijak.v7i1.15086 (Original work published January 24, 2025)