Persepsi mahasiswa terkait kemampuan mendirikan usaha di Sukabumi

Amelia Pitriyani, Dinda Nur Annisa

Abstract


The small number of SMEs is caused by untrained human resources. In order for SMEs to develop, human resources must also be qualified. Therefore, SMEs owners and workers must have managerial skills, abilities and knowledge. This study begins with a general theoretical framework on perceptions, SMEs and employment factors. The purpose of this study was to determine student perceptions about the ability to establish SMEs in Sukabumi and also to determine the positive impact of the SMEs sector both in the short and long term. This study uses a descriptive qualitative approach. The subjects of this study were students from the Wiyata Indonesia Institute of Management, Muhammadiyah University of Sukabumi, Nusa Putra University and Sukabumi Open University. The results showed that students' perceptions of SMEs were better than large companies in terms of quality and management relationships, authority and participation in decision making. College graduates have the potential to become suitable and valuable resources for the development of SMEs.


Keywords


Perception, Students, Human Resources, SMEs

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, F. (2013). Pengembangan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (UMKM) Melalui Fasilitasi Pihak Eksternal Dan Potensi Internal (Studi Kasus Pada Kelompok Usaha “Emping Jagung” Di Kelurahan Pandanwangi Kecamatan Blimbing Kota Malang). Jurnal Administrasi Publik Mahasiswa Universitas Brawijaya, 1(6), 1286–1295.

Bismala, L. (2007). Model Manajemen Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Efektivitas Usaha Kecil Menengah. 19–26.

Di, U., & Bogor, K. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi keberhasilan umkm (studi kasus pada umkm di kota bogor). 165–174.

Effendy, A. A., & Sunarsi, D. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Kemampuan Dalam Mendirikan UMKM Dan Efektivitas Promosi Melalui Online Di Kota Tangerang Selatan. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, Dan Akuntansi), 4(3), 702–714. http://journal.stiemb.ac.id/index.php/mea/article/view/571/248

Eka, D., Diah, Y. M., Taufik, T., Bunga, C. A. C., Putriana, V. N., Febianti, D., Sari, D. P., Rosalinda, R., & Arifuddin, Z. (2022). Peranan Kompetensi SDM dalam Meningkatkan Industri UMKM di Kecamatan Ilir Barat II Palembang. Sricommerce: Journal of Sriwijaya Community Services, 3(1), 39–44. https://doi.org/10.29259/jscs.v3i1.56

Elwisam, E., & Lestari, R. (2019). Penerapan Strategi Pemasaran, Inovasi Produk Kreatif Dan Orientasi Pasar Untuk Meningkatkan Kinerja Pemasaran Umkm. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(2), 277–286. https://doi.org/10.36226/jrmb.v4i2.265

Hamza, L. M., & Agustien, D. (2019). Pengaruh Perkembangan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah Terhadap Pendapatan Nasional Pada Sektor UMKM di Indonesia. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 8(2), 127–135. https://doi.org/10.23960/jep.v8i2.45

Hendrawan, A., Kuswantoro, F., & Sucahyawati, H. (2019). Dimensi Kreativitas dan Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah ( UMKM ). 2(1990), 25–36.

Hendriadi, A. A., Sari, B. N., & Padilah, T. N. (2019). PELATIHAN DIGITAL MARKETING USAHA MIKRO , KECIL DAN MENENGAH ( UMKM ) DI KABUPATEN KARAWANG. 4(2), 120–125.

Kasus, S., Pt, P., & Burni, M. (2020). Strategi UMKM Dalam Menghadapi Persaingan Bisnis Global. 19(3), 293–308.

Lili Marlinah. (2020). Peluang dan Tantangan UMKM Dalam Upaya Memperkuat Perekonomian Nasional Tahun 2020 Ditengah Pandemi Covid 19. Jurnal Ekonomi, 22(2), 118–124.

Marliana, E. (2018). Ketertarikan dan Persepsi Mahasiswa Fakultas Ekonomika dan Bisnis untuk Bekerja di Usaha Kecil Menengah. BISMA (Bisnis Dan Manajemen), 11(1), 33. https://doi.org/10.26740/bisma.v11n1.p33-46

Mikro, U., & Menengah, D. A. N. (2017). PERAN UMKM. 11(1), 33–64.

Penanggulangan, D. K. (2009). Peran UMKM dlm Penanggulangan Kemiskinan & Pengangguran (Prasetyo, 2008). 2.

Rindrayani, S. R. (2016). Strategi Pengembangan Umkm Melalui Pembelajaran Kewirausahaan Sebagai Penggerak Ekonomi Indonesia. Seminar Nasional Manajemen Ekonomi Akuntansi (Senmea), 259–269.

Sedyastuti, K. (2018). Analisis Pemberdayaan UMKM Dan Peningkatan Daya Saing Dalam Kancah Pasar Global. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 2(1), 117–127. https://doi.org/10.31842/jurnal-inobis.v2i1.65

Wijayanti, A., & Ekowati, L. (2022). Pengaruh Pendidikan Pajak dan Pengetahuan Pajak terhadap Persepsi Mahasiswa tentang Kepatuhan Perpajakan (Studi Kasus Mahasiswa Jurusan Akuntansi …. … Akuntansi Dan Manajemen PNJ.

Wiyata, T., Jaya, U. A., Yilldiza, R. S., Info, A., & History, A. (2023). Analisis Price dan Product Quality terhadap Customer Loyalty UMKM Kuliner. 6, 195–201.

Yanuar, D. (2016). Dony Yanuar Analisis Kelayakan Bisnis Analisis Kelayakan Bisnis Ditinjau dari Aspek Pasar , Aspek Pemasaran dan Aspek Keuangan pada UMKM Makanan Khas Bangka di Kota Pangkalpinang Dony Yanuar Analisis Kelayakan Bisnis. II(1), 41–51.

Zahrah, A., & Wijaya, P. A. (2019). Manfaat Eksistensi Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm) Terhadap Unemployment Rate. Society, 10(2), 110–1016. https://doi.org/10.20414/society.v10i2.1783




DOI: https://doi.org/10.26905/j.bijak.v5i2.9357

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JURNAL BISNIS DAN PERPAJAKAN (BIJAK)

D3 Akuntansi - Fakultas Ekonomi dan Bisnis
University of Merdeka Malang

Fakultas Ekonomi dan Bisnis Building, Terusan Dieng Street 62-64
Malang City, East Java, Indonesia, 65146.

StatCounter - Free Web Tracker and Counter

View My Stats

Other Link

Follow Us

Email jurnalbijak@unmer.ac.id
Websitehttps://jurnal.unmer.ac.id/index.php/jb/
+6281-615-727-125

@2022 JURNAL BISNIS DAN PERPAJAKAN (BIJAK)  Creative Commons License  This work is licensed under a  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.