Pencegahan Penyalahgunaan Gadget dan Perlindungan Anak pada Siswa SMAIT Daarul’ Ilmi Bandar Lampung

Maroni Maroni, Erna Dewi, Rini Fathonah, Damanhuri Warganegara, Nenny Dwi Ariani, Mashuril Anwar

Abstract


In general, the students at SMAIT Daarul Ilmi do not understand about the prevention of gadget abuse and child protection properly. They also have never received legal counseling regarding gadget abuse and child protection. Thus, it is necessary to provide good knowledge and understanding through socialization and focus group discussions (FGD) to overcome partner problems related to the prevention of gadget abuse and child protection among students of SMAIT Daarul Ilmi, Bukit Kemiling Permai, Bandar Lampung City. This program includes providing knowledge and understanding, prevention of gadget abuse, and child protection. Then proceed with discussion and question and answer, and test the participants' understanding by giving a pre-test and post-test. The results of the program show that this socialization and focus group discussion (FGD) activity is important to increase public knowledge, understanding and legal awareness regarding the prevention of gadget abuse and child protection. This program contributes to preventing the adverse effects of technological change.

DOI: https://doi.org/10.26905/abdimas.v5i3.3405

 


Keywords


Child protection; Focus group discussion; Gadget abuse; Prevention; Socialization

Full Text:

PDF

References


Anwar, M., & Wijaya, M. R. (2020). Fungsionalisasi dan implikasi asas kepentingan terbaik bagi anak yang berkonflik dengan hukum: Studi putusan Pengadilan Tinggi Tanjung Karang. Undang: Jurnal Hukum, 2(2). https://doi.org/10.22437/ujh.2.2.265-292

Chusna, P. A. (2017). Pengaruh media gadget pada perkembangan karakter anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 17(2), 315-330. https://doi.org/10.21274/dinamika.2017.17.2.315-330

Dirgantara, R. (2020). Analisis kejahatan begal dengan motivasi perampokan di Kota Palu. Tadulako Master Law Journal, 4(2), 159-173.

Haryanto, A. T. (2020). Riset: Ada 175,2 juta pengguna internet di Indonesia. detikInet. https://inet.detik.com/cyberlife/d-4907674/riset-ada-1752-juta-pengguna-internet-di-indonesia (diakses pada 24 Agustus 2020 pukul 21:23 WIB).

Makki, S. (2019). Dua remaja bekasi alami gangguan jiwa akibat kecanduan gim HP. CNN Indonesia. https://www.cnnindonesia.com/nasional/20191017105052-20-440267/dua-remaja-bekasi-alami-gangguan-jiwa-akibat-kecanduan-gim-hp (diakses pada 24 Agustus 2020 pukul 21:50 WIB).

Manurung, H. A., Warno, N. D., & Setiyono, J. (2016). Analisis yuridis kejahatan pornografi (cyber porn) sebagai kejahatan transnasional. Diponegoro Law Journal, 5(3), 1-13.

Nurhaeda. (2018). Dampak penggunaan gadget pada anak usia dini dalam pandangan Islam di PAUD Terpadu Mutiara Hati Palu. ECIJ, 1(2), 70-78.

Pertiwi, M. (2020). hubungan penggunaan gadget dengan visus mata pada siswa/i kelas VI SD Harapan 2 Medan tahun 2019. Poltekkes Kemenkes Medan. http://poltekkes.aplikasi-akademik.com/xmlui/handle/123456789/2056 (diakses pada 24 Agustus 2020).

Rahman, A. (2016). Pengaruh negatif era teknologi informasi dan komunikasi pada remaja (perspektif pendidikan Islam). AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 14(1). https://doi.org/10.35905/alishlah.v14i1.384

Roria, R. (2019). Implementasi Undang-Undang Nomor 35 Tahun 2014 tentang Perlindungan Anak terhadap Perlindungan Hak-Hak Anak Korban Kekerasan Seksual (Studi di Unit Layanan Terpadu Perlindungan Sosial Anak Integratif Kabupaten Tulungagung). Sakina: Journal of Family Studies, 3(3).

Rudiantara, (2018). Pemakaian gadget pada anak dikhawatirkan timbulkan dampak negatif terhadap perkembangan dirinya. Majalahict. http://www.majalahict.com/pemakaian-gadget-pada-anak-dikhawatirkan-timbulkan-dampak-negatif-terhadap-perkembangan-dirinya/ (diakses pada 3 April 2019 pukul 20:28 WIB).

Setianingsih, E. S. (2019). Gadget “pisau bermata dua” bagi anak? Seminar Pendidikan Nasional (SENDIKA), 1(1), 397-405.

Zaini, M. & Soenarto, S. (2019). Persepsi orangtua terhadap hadirnya era teknologi digital di kalangan anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 254-264. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.127




DOI: https://doi.org/10.26905/abdimas.v5i3.3405

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by

width="150"

Garuda - Garba Rujukan Digital

SINTA - Science and Technology Index

Index of /public/site/images/septi

 Index Copernicus International (ICI)

Tools:

Turnitin

crossref

Mendeley

Supported By:

Universitas Merdeka Malang




Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang

Mailing Address:

Address: Jl. Terusan Raya Dieng No. 62-64, Malang, Indonesia, 65146
Phone/Fax: +62341-5080008
Email: [email protected]

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.