Optimalisasi Usaha Kecil Menengah melalui Pelatihan Digital Marketing

Saudah Sasa, Dodot Sapto Adi, Maulid Agung Triono, Fajar Supanto

Abstract


The conditions faced by small industries during this pandemic are almost the same as the conditions of the industrial society as a whole. But what distinguishes it is the struggle in producing to marketing products independently. Currently, digital marketing training for small industries provides a measurable support system, due to tactical steps to market products or services to consumers with new breakthroughs. The purpose of this training is to provide easier steps to implement digital marketing applications based on information and communication technology, in order to create consumer attraction for products. The method of implementing this activity is discussion and practice of making captions on social media, online marketing, practicing product photos, forming working groups and presentations. The result of this training is that the participants have awareness of the application of digital marketing to improve the quality of product marketing for small industries more easily.


Keywords


Caption strategy, Digital marketing, Photography, Small and medium industry

Full Text:

PDF

References


Djamaludin, D., Anwar, A., & Rukmana, O. (2016). Peningkatan kemampuan usaha kecil dan menengah di Wilayah Bandung Raya dalam pemanfaatan internet sebagai sarana pemasaran dan perluasan jangkauan pasar. Ethos: Jurnal Penelitian dan Pengabdian, 4(1), 125-130. https://doi.org/10.29313/ethos.v0i0.1682

Harini, C., Darsin, & Praptono, S. (2017). Pengembangan pemasaran kewirausahaan dalam upaya meningkatkan kinerja perekonomian unit usaha kecil menegah di Kota Semarang. Prosiding Snatif Ke-4, 537-549.

Hermawan, A. (2019). Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Irianti, N. P., Susanti, R. D. A., Triswidrananta, O. D., & Wijaya, E. M. S. (2021). Peningkatan omset penjualan kelompok pengrajin keset melalui online marketing. Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang, 6(1), 52-60. https://doi.org/10.26905/abdimas.v6i1.4819

Kusuma, D. F., & Sugandi, M. S. (2018). Strategi pemanfaatan Instagram sebagai media komunikasi pemasaran digital yang dilakukan oleh Dino Donuts. Jurnal Manajemen Komunikasi, 3(1), 18-33. https://doi.org/10.24198/jmk.v3i1.12963

Malangkab. (2021). Desa Gedangan. Malangkab. Retrieved from: http://gedangan.malangkab.go.id/ (Diakses pada 18 Januari 2021).

Mustika, M. (2019). Penerapan teknologi digital marketing untuk meningkatkan strategi pemasaran snack tiwul. Journal Scientific and Applied Informatics, 2(2), 165-171. https://doi.org/10.36085/jsai.v2i2.352

Purnamasari, V., Qurrata, V. A., & Sudjatmiko. (2019). Peran universitas dalam pengembangan industri kecil untuk meningkatkan daya saing ekonomi lokal di Polehan Malang. Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang, 4(2), 18-22. https://doi.org/10.26905/abdimas.v4i2.3560

Ridwan, I. M., Fauzi, A., Aisyah, I., Susilawati, S., & Sofyan, I. (2019). Penerapan digital marketing sebagai peningkatan pemasaran pada UKM Warung Angkringan “WAGE” Bandung. Jurnal Abdimas BSI, 2(1), 137-142. https://doi.org/10.31294/jabdimas.v2i1.4974

Rizky, N., & Setiawati, S. D. (2020). Penggunaan media sosial Instagram Haloa Cafe sebagai komunikasi pemasaran online. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(2), 177–190. https://doi.org/10.15642/jik.2020.10.2.177-190

Saudah, S., & Adi, D. S. (2018). Keseimbangan komunikasi dalam penguatan identitas komunitas kreatif telematika Kota Malang. Mediakom: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(2), 143-154. https://doi.org/10.32528/mdk.v1i2.1574

Saudah, S. (2020). Peer-personality engagement dalam upaya memperkuat sinerjitas dalam proses komunikasi manajemen. Jurnal Nomosleca, 6(1), 53-67. https://doi.org/10.26905/nomosleca.v6i1.4038

Setiyaningsih, L. A., & Fahmi, M. H. (2020). Penguatan community development petani nanas Desa Palaan melalui digital marketing. Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang, 5(2), 145- 151. https://doi.org/10.26905/abdimas.v5i2.4361

Setiyorini, E. S., Noorachmat, B. P., & Syamsun, M. (2018). Strategi pemasaran produk olahan hasil perikanan pada UMKM Cindy Group. Manajemen IKM: Jurnal Manajemen Pengembangan Industri Kecil Menengah, 13(1), 19-28. https://doi.org/10.29244/mikm.13.1.19-28

Tjiptono, F. (2017). Strategi Pemasaran: Promosi Iklan Media Sosial Kompetitif Market (Edisi 4). Yogyakarta: Andi.




DOI: https://doi.org/10.26905/abdimas.v6i3.5366

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by

width="150"

Garuda - Garba Rujukan Digital

SINTA - Science and Technology Index

Index of /public/site/images/septi

 Index Copernicus International (ICI)

Tools:

Turnitin

crossref

Mendeley

Supported By:

Universitas Merdeka Malang




Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang

Mailing Address:

Address: Jl. Terusan Raya Dieng No. 62-64, Malang, Indonesia, 65146
Phone/Fax: +62341-5080008
Email: [email protected]

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.