Optimalisasi Usaha Kecil Menengah melalui Pelatihan Digital Marketing
Abstract
The conditions faced by small industries during this pandemic are almost the same as the conditions of the industrial society as a whole. But what distinguishes it is the struggle in producing to marketing products independently. Currently, digital marketing training for small industries provides a measurable support system, due to tactical steps to market products or services to consumers with new breakthroughs. The purpose of this training is to provide easier steps to implement digital marketing applications based on information and communication technology, in order to create consumer attraction for products. The method of implementing this activity is discussion and practice of making captions on social media, online marketing, practicing product photos, forming working groups and presentations. The result of this training is that the participants have awareness of the application of digital marketing to improve the quality of product marketing for small industries more easily.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Djamaludin, D., Anwar, A., & Rukmana, O. (2016). Peningkatan kemampuan usaha kecil dan menengah di Wilayah Bandung Raya dalam pemanfaatan internet sebagai sarana pemasaran dan perluasan jangkauan pasar. Ethos: Jurnal Penelitian dan Pengabdian, 4(1), 125-130. https://doi.org/10.29313/ethos.v0i0.1682
Harini, C., Darsin, & Praptono, S. (2017). Pengembangan pemasaran kewirausahaan dalam upaya meningkatkan kinerja perekonomian unit usaha kecil menegah di Kota Semarang. Prosiding Snatif Ke-4, 537-549.
Hermawan, A. (2019). Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Erlangga.
Irianti, N. P., Susanti, R. D. A., Triswidrananta, O. D., & Wijaya, E. M. S. (2021). Peningkatan omset penjualan kelompok pengrajin keset melalui online marketing. Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang, 6(1), 52-60. https://doi.org/10.26905/abdimas.v6i1.4819
Kusuma, D. F., & Sugandi, M. S. (2018). Strategi pemanfaatan Instagram sebagai media komunikasi pemasaran digital yang dilakukan oleh Dino Donuts. Jurnal Manajemen Komunikasi, 3(1), 18-33. https://doi.org/10.24198/jmk.v3i1.12963
Malangkab. (2021). Desa Gedangan. Malangkab. Retrieved from: http://gedangan.malangkab.go.id/ (Diakses pada 18 Januari 2021).
Mustika, M. (2019). Penerapan teknologi digital marketing untuk meningkatkan strategi pemasaran snack tiwul. Journal Scientific and Applied Informatics, 2(2), 165-171. https://doi.org/10.36085/jsai.v2i2.352
Purnamasari, V., Qurrata, V. A., & Sudjatmiko. (2019). Peran universitas dalam pengembangan industri kecil untuk meningkatkan daya saing ekonomi lokal di Polehan Malang. Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang, 4(2), 18-22. https://doi.org/10.26905/abdimas.v4i2.3560
Ridwan, I. M., Fauzi, A., Aisyah, I., Susilawati, S., & Sofyan, I. (2019). Penerapan digital marketing sebagai peningkatan pemasaran pada UKM Warung Angkringan “WAGE” Bandung. Jurnal Abdimas BSI, 2(1), 137-142. https://doi.org/10.31294/jabdimas.v2i1.4974
Rizky, N., & Setiawati, S. D. (2020). Penggunaan media sosial Instagram Haloa Cafe sebagai komunikasi pemasaran online. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(2), 177–190. https://doi.org/10.15642/jik.2020.10.2.177-190
Saudah, S., & Adi, D. S. (2018). Keseimbangan komunikasi dalam penguatan identitas komunitas kreatif telematika Kota Malang. Mediakom: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(2), 143-154. https://doi.org/10.32528/mdk.v1i2.1574
Saudah, S. (2020). Peer-personality engagement dalam upaya memperkuat sinerjitas dalam proses komunikasi manajemen. Jurnal Nomosleca, 6(1), 53-67. https://doi.org/10.26905/nomosleca.v6i1.4038
Setiyaningsih, L. A., & Fahmi, M. H. (2020). Penguatan community development petani nanas Desa Palaan melalui digital marketing. Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang, 5(2), 145- 151. https://doi.org/10.26905/abdimas.v5i2.4361
Setiyorini, E. S., Noorachmat, B. P., & Syamsun, M. (2018). Strategi pemasaran produk olahan hasil perikanan pada UMKM Cindy Group. Manajemen IKM: Jurnal Manajemen Pengembangan Industri Kecil Menengah, 13(1), 19-28. https://doi.org/10.29244/mikm.13.1.19-28
Tjiptono, F. (2017). Strategi Pemasaran: Promosi Iklan Media Sosial Kompetitif Market (Edisi 4). Yogyakarta: Andi.
DOI: https://doi.org/10.26905/abdimas.v6i3.5366
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing by
Index Copernicus International (ICI)
Tools:
Supported By:
Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang Mailing Address: Address: Jl. Terusan Raya Dieng No. 62-64, Malang, Indonesia, 65146 Phone/Fax: +62341-5080008 Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. |