ABSTRACT
Various problems and challenges as a student can make individual feels stressed so that ultimately individuals perceive their quality life as low. Quality of life is an individual’s evaluation of the quality of some of his or her functions in the context of the culture and values in which individual lives. One of the factors that affect quality of live is the social support which can come from family, peers, and significant others. Social support is a help from other people for individuals. Social support is needed by individual to be able to deal with the problem well so as not to reduce the level of quality of life. This study aimed to determine the role of social support from family, peers, and significant others on the quality of life of students. The research subject were 148 students (male = 38, female = 109) who were studying in Surabaya. This study used Youth Quality of Life Instrument Short version (YQL-SF) dan Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MPPS). The result showed that the three sources of social support together played a role in improving quality of life of students (F = 29,540; p = 0,001). The magnitude of the contribution of the social support is 38,1%. Of the three sources of social support, only family social support significantly affects quality of life. This finding is because most of the research subjects still live with their family. The implication of this research is that it is important for families to support consistently their children to have a good quality of life.
ABSTRACT
Beragam tantangan dan masalah sebagai mahasiswa dapat membuat individu merasa stres sehingga individu memersepsi kualitas hidupnya rendah. Kualitas hidup adalah evaluasi individu terhadap kualitas beberapa fungsi dirinya dalam konteks budaya dan nilai-nilai di tempat individu tinggal. Salah satu faktor yang mempengaruhi kualitas hidup adalah dukungan sosial yang dapat bersumber dari keluarga, teman dan significant others. Dukungan sosial adalah bantuan dari orang lain bagi individu. Dukungan sosial diperlukan indvidu agar mampu menghadapi masalah sehingga tidak menurunkan kualitas hidupnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran dukungan sosial dari keluarga, teman, dan significant others terhadap kualitas hidup mahasiswa. Subyek penelitian adalah 148 orang mahasiswa (laki-laki = 39, perempuan = 109) yang sedang kuliah di Surabaya. Penelitian ini menggunakan alat ukur Youth Quality of Life Instrument – Short version (YQL-SF) dan Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MPPS). Hasil penelitian menunjukkan bahwa secara bersama-sama ketiga sumber dukungan sosial berperan meningkatkan kualitas hidup mahasiswa (F = 29,540 ; p = 0,001). Besarnya sumbangan peran dukungan sosial terhadap kualitas hidup sebesar 38.1%. Dari ketiga sumber dukungan sosial, hanya dukungan sosial dari keluarga yang secara signifikan mempengaruhi kualitas hidup mahasiswa (p = 0,001). Temuan ini diduga karena sebagian besar subjek penelitian masih tinggal bersama dengan keluarganya. Implikasi penelitian ini adalah penting bagi keluarga untuk secara konsisten mendukung anaknya agar memiliki kualitas hidup yang baik.
Alfikalia. (2017). Keterlibatan Orangtua dalam Pendidikan Mahasiswa di Perguruan Tinggi. Inquiry Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(1), 42–54.
Alireza, I. D., & Wahjuni, E. S. (2020). Survei Kualitas Hidup Mahasiswa Fakultas Ilmu Olahraga Universitas. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 08(01), 295–299.
Anadita, D. (2021). Hubungan antara Dukungan Sosial dengan Stres Akademik pada Siswa yang Mengikuti Pembelajaran Daring Relationship between Social Support and Academic Stress in Students who take Online Learning. Borobudur Psychology Review, 01(01), 38-45. https://doi.org/10.31603/bpsr.4867
Baumann, M., Ionescu, I., & Chau, N. (2011). Psychological quality of life and its association with academic employability skills among newly-registered students from three European faculties. BMC Psychiatry, 11. https://doi.org/10.1186/1471-244X-11-63
Chattu, V. K., Sahu, P. K., Seedial, N., Seecharan, G., Seepersad, A., Seunarine, M., Sieunarine, S., Seymour, K., Simboo, S., & Singh, A.(2020). An Exploratory Study of Quality of Life and Its Relationship with Academic Performance among Students in Medical and other Health Professions. Medical Sciences (Basel, Switzerland), 8(2), 1–10. https://doi.org/10.3390/medsci8020023
Dianto, M. (2017). Profil Dukungan Sosial Orangtua Siswa Di Smp Negeri Kecamatan Batang Kapas Pesisir Selatan. Jurnal Counseling Care, 1(1), 42–51. https://doi.org/10.22202/jcc.2017.v1i1.1994
Diener, E. (2000). Subjective Well-Being. American Psychologist, 55(1), 34–43. https://doi.org/10.1037//0003-066X.55.1.34
DK Maheni, T. M. (2015). Analisis Faktor Terbentuknya Kualitas Kehidupan Kampus (Quality of College Life). Admisi Bisnis, 113–122.
Dwi, E., Ningrum, C., & Linsiya, R. W. (2023). Peran Psychological Well-Being Terhadap Personal Growth Initiative Pada Mahasiswa Yang Sedang Menyusun Skripsi. Pemulihan Psikososial Dan Kesehatan Mental Pasca Pandemi, Februari 2023, 29–44.
Edwards, T. C., Huebner, C. E., Connell, F. A., & Patrick, D. L. (2002). Adolescent quality of life, Part I: Conceptual and measurement model. Journal of Adolescence, 25(3), 275–286. https://doi.org/10.1006/jado.2002.0470
Endarwati, L. M., Rahmawaty, P., & Wibowo, A. (2016). The Quality Of Student Life (Kualitas Hidup Mahasiswa) Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. Penguatan Hubungan Antara Pengembangan Keterampilan, Pendidikan, Dan Ketenagakerjaan Generasi Muda Terhadap, 38–50.
Estiane, U. (2015). Pengaruh Dukungan Sosial Sahabat Terhadap Penyesuaian Sosial Mahasiswa Baru di Lingkungan Perguruan Tinggi. Jurnal Psikologi Klinis Dan Kesehatan Mental, 4(1).
Etika, N., & Hasibuan, W. F. (2016). Deskripsi Masalah Mahasiswa Yang Sedang Menyelesaikan Skripsi. KOPASTA: Jurnal Program Studi Bimbingan Konseling, 3(1), 40–45. https://doi.org/10.33373/kop.v3i1.265
Fauziyah, F. K., & Ariati, J. (2015). Dukungan Sosial Teman Sebaya dan Kecemasan dalam Menghadapi Dunia Kerja pada Mahasiswa S1 Tingkat Akhir. Empati, 4(4), 255– 261.
Hidayah, S. (2016). Dukungan Sosial dan Kebahagiaan Pada Lansia yang Tinggal di UPTD Panti Sosial. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(3), 334–340. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v4i3.4091
Hidayati, L. N., & Harsono, M. (2021). Tinjauan Literatur Stres dalam Organisasi. Jurnal Ilmu Manajemen, 18(1), 20–30. Ke, X., Liu, C., & Li, N. (2010). Social support and quality of life: A cross-sectional study on survivors eight months after the 2008 Wenchuan earthquake. BMC Public Health, 10. https://doi.org/10.1186/1471 2458-10-573
Kohir, D. S., & Sulastri. (2021). The Relationship between Family Function and Quality of Life in The elderly in Bagelen Village. Journal of Vocational Nursing, 2(2021), 39–43.
Lestari, N. D., Wulandari, N. W., & Rahmawati, A. (2021). Hubungan dukungan sosial dengan self esteem pada remaja pengguna game online. Jurnal Psikologi Tabularasa, 16(1), 26–31. https://doi.org/10.26905/jpt.v16i1.7685
Martunis, & Bahri, S. (2016). Identifikasi Masalah Masalah yang Dialami Mahasiswa Fakultas Teknik dan Ekonomi UNSYIAH. Suloh, 1(1), 11–18.
Miguel, A. de Q. C., Tempski, P., Kobayasi, R., Mayer, F. B., & Martins, M. A. (2021). Predictive factors of quality of life among medical students: results from a multicentric study. BMC Psychology, 9(1), 1-13.https://doi.org/10.1186/s40359-021-00534-5
Mileniawan, I. A., & Santoso, I. (2022). Dampak Stres Terhadap Kesehatan Fisiologis Narapidana di Lembaga Pemasyarakatan. Innovative, 2(1), 160–168.
Moudjahid, A., Abdarrazak, B., & Buheji, M. (2019). Psychology of quality of life and its relation to psychology. International Journal of Inspiration & Resilience Economy, 3(2), 58–63. https://doi.org/10.5923/j.ijire.20190302.04
Nofalia, I. (2019). Hubungan dukungan sosial dengan kualitas hidup lansia. Jurnal Keperawatan, 17(2), 1–13.
Novianti, L. E., Wungu, E., & Purba, F. D. (2020). Quality of Life as A Predictor of Happiness and Life Satisfaction. Jurnal Psikologi, 47(2), 93. https://doi.org/10.22146/jpsi.47634
Patrick, D. L., Edwards, T. C., & Topolski, T. D. (2002). Adolescent quality of life, part II: Initial validation of a new instrument. Journal of Adolescence, 25(3), 287–300. https://doi.org/10.1006/jado.2002.0471
Pebriyani, U., Sandayanti, V., Pramesti, W., & Safira, N. (2020). Dukungan Sosial dengan Tingkat Kecemasan Siswa dalam Menghadapi Ujian Akhir Nasional. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 11(1), 78–85. https://doi.org/10.35816/jiskh.v10i2.221
Pitaloka, M. A., & Faizah, F. (2017). The Influence of Peer Social Support to Student with Special Needs in Elementary Schools Inclusion. GUIDENA: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan Dan Konseling, 7(2), 200. https://doi.org/10.24127/gdn.v7i2.1048
Raharjo, Y. O., & Sumargi, A. M. (2018). Dukungan sosial dan Kepuasan Hidup pada Mahasiswa Universitas Katolik Widya Mandala Surabaya yang Berasal dari Luar Jawa. Experientia: Jurnal Psikologi Indonesia, 6(1), 1–9.
Rahmadhani, W., Herniyatun, H., & Chamroen, P. (2022). Family functions, social support and quality of life among elderly during pandemic COVID-19. International Journal of Health Sciences, 6(April), 1540–1550. https://doi.org/10.53730/ijhs.v6ns4.6281
Ramadhan, D. A., Karim, D., Dewi, W. N., Studi, P., Fakultas, K., & Riau, U. (2020). Hubungan Stres Akademik dengan Interaksi Sosial Teman Sebaya pada Mahasiswa Tingkat Pertama. JOM FKp, 9(1), 171–179.
Rizkan, M., Diah, D. R., & Priyanggasari, A. T. S. (2021). Pengaruh dukungan sosial dari orang tua terhadap motivasi belajar Mahasiswa komplasi Bima di kota Malang. Jurnal Psikologi Tabularasa, 16(1), 9–18. https://doi.org/10.26905/jpt.v16i1.7707
Tri, G., Dinia, S., Sekeon, S., Malonda, N., Kesehatan, F., Universitas, M., & Ratulangi, S. (2017). Hubungan antara Dukungan Sosial dengan Kualitas Hidup Penduduk Kelurahan Kolongan Kecamatan Tomohon Tengah Kota Tomohon. E-Journal KESMAS UNSRAT, 6(3), 1–7.
Zimet, G. D., Powell, S. S., Farley, G. K., Werkman, S., Berkoff, K. A., , & Farley, G. K. (1990). Psychometric Characteristics of the Multidimensional Scale of Perceived Social Support. Journal of Personality Assesment, 55(3891), 610–617. https://doi.org/10.1080/00223891.1990.9674095
Journal Psikologi Tabularasa has been indexing:
Journal Psikologi Tabularasa has been tools:
Jurnal Psikologi Tabularasa Faculty of Psychology Mailing Address: Address: Jl. Terusan Raya Dieng No. 62-64, Malang, Indonesia, 65146 Phone/Fax: +62341-568395 ext. 821 Email: [email protected]
|