Strategi Pemasaran Online dalam Meningkatkan Daya Saing dan Volume Penjualan di Era Pandemi Covid 19

Laurensius Tri Andy, Poppy Ruliana

Abstract


This research illustrates marketing strategies with online businesses to increase competitiveness and sales volume in Pernah Trendy online store. The concept used in this research is marketing communication, strategy, digital marketing, and sales volume. The research method used is descriptive with qualitative approach. Data collection is conducted through observation stage, in-depth interviews with key informants,namely online store owners and other informants, documentationstudies and the internet to obtain information or data related to research. This study attempts to lookd at how media Instagram used in marketing in the Covid 19 raising on the purchase product. The method used from this study uses SOSTAC analysis. The result of the study is that the owner of Toko Trendy uses marketing communication with Instagram, Whatsapp and line media as a medium to promote Toko Pernah Trendy which is considered effective and efficient and Tokpedia as a platform in increasing sales in the new normal era today.

Keywords: Competitiveness Sale, Digital Marketing, Sales Volume 


Full Text:

PDF

References


Afrilia, A. M. (2018). Digital Marketing Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran “Waroenk Ora Umum” Dalam Meningkatkan Jumlah Konsumen. Jurnal Riset Komunikasi, 1, 147–157.

Akkamahadevi, K. S. (2019). CONCEPTUAL FRAMEWORK OF DIGITAL MARKETING Seshadripuram Research Foundation Page 605 Seshadripuram Research Foundation Page 606. Seshadripuram Journal of Social Sciences, December, 605–613.

Djumena, E. (2020). Dampak Pandemi Covid-19, Pemerintah Akui Daya Beli Masyarakat Melemah. Kompas.Com.

Ikhsana, P. D., Prisanto, G. F., & Anggraini, R. (2019). Penerapan Strategi E-Marketing Communication Dan Ekuitas Merek Siaranku.Com Terhadap Loyalitas Viewers. Inter Komunika : Jurnal Komunikasi, 4(1), 58. https://doi.org/10.33376/ik.v4i1.217

Kusniadji, S. (2016). Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Kegiatan Pemasaran Produk Consumer Goods ( Studi Kasus Pada PT Expand Berlian Mulia Di Semarang ). Jurnal Komunikasi, 8, 83–98.

Machmudi, I. Al. (2020). Survei BPS: Mayoritas Pendapatan UMKM Anjlok Akibat Pandemi. Media Indonesia.

Mahmutović, K. (2021). Development and validation of the scale for measuring digital marketing orientation in the hotel industry. Ekonomski Vjesnik, 34(1), 115–129. https://doi.org/10.51680/ev.34.1.9

Moekahar, F., Handayani, B., Daherman, Y., & Alfani, M. H. (2020). Marketing Communication : Pengalaman Pebisnis Pemula Dalam Melakukan Branding. Inter Komunika, 5(1), 57–67. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33376/ik.v5i1.717

Ramdan, A. K., Rismawan, F. R., Wiharnis, N., & Safitri, D. (2019). Pengaruh Akun Instagram @ temandisabilitas _ Id dalam Meningkatkan Kesadaran Followers Terhadap Difabel. Inter Komunika, 4(2), 104–115.

Rina, N. (2019). PERAN INTERAKSIONAL GURU UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BELAJAR SISWA TARKIZ DI SEKOLAH DASAR ALQURAN KOTA BANDUNG. Jurnal InterAct, 1, 1–5.

Riyanto, G. P. (2021). Jumlah Pengguna Internet Indonesia 2021 Tembus 202 Juta. Kompas.Com.

Rusdi, F., & Sukendro, G. G. (2018). Analisis Industri Kreatif Dalam Memanfaatkan Identitas Kota Melalui Media Baru. Jurnal Komunikasi, 10(1), 95. https://doi.org/10.24912/jk.v10i1.1221

Schwarzl, S., & Grabowska, M. (2015). Online marketing strategies: The future is here. Journal of International Studies, 8(2), 187–196. https://doi.org/10.14254/2071-8330.2015/8-2/16

Setiyaningsih, L. A. (2016). Desain Konsep Tentang Konten Lokal Pada Televisi Lokal Untuk Mengembangkan Wisata Kuliner Kota Malang. Jurnal Nomosleca, 2(2), 1–19. https://doi.org/10.26905/nomosleca.v2i2.1198

Setiyaningsih, L. A. (2017). KORELASI TERPAAN MEDIA KIE (KOMUNIKASI, INFORMASI DAN EDUKASI) PENANGGULANGAN HIV DAN AIDS DENGAN TINGKAT PENGETAHUAN PEKERJA SEKS PEREMPUAN (Studi Kasus Pekerja Seks Perempuan Kabupaten Malang). Jurnal Nomosleca, 3(1), 551–567. https://doi.org/10.26905/nomosleca.v3i1.1484

Setiyaningsih, L. A., Fahmi, M. H., & Sawidodo, F. (2020). Media Referensi Berbasis Teknologi Facebook Bagi Wartawan Dalam Menyusun Berita. Jurnal Spektrum Komunikasi, 8(2), 159–176. https://doi.org/10.37826/spektrum.v8i2.101

Stephanie, C. (2021a). Berapa Lama Orang Indonesia Akses Internet dan Medsos Setiap Hari? Kompas.Com.

Stephanie, C. (2021b). Riset Ungkap Lebih dari Separuh Penduduk Indonesia _Melek_ Media Sosial. Kompas.Com.

Sukendro, G. G., & Pandrianto, N. (2019). Diagnosa Komunikas Brand Activation Dan Media Digital Atas Eksistensi Brand Studio Rekaman Lokananta. Jurnal Komunikasi, 11(1), 92. https://doi.org/10.24912/jk.v11i1.4287

Syaifullah, & Saputra, A. (2015). E-MARKETING SYSTEM AGENT PROPERTY MENGGUNAKAN PENDEKATAN SOSTAC FRAMEWORK ( STUDI KASUS : CV . ILA PROPERTY PEKANBARU ). Jurnal Rekayasa Dan Manajemen Sistem Informasi, 1(2), 49–54.

Takau, N. A. W. (2020). Pengaruh Gambar dan Profil Instagram Terasrumahmu terhadap Kesadaran Merek. Jurnal Ilmu Komunikasi, 18(1), 1–17.

Widayati, S., Fahmi, M. H., Setiyaningsih, L. A., & Wibowo, A. P. (2021). Digital Community Development: Media Pelestarian Kearifan Lokal Wisata Jurang Toleh Kabupaten Malang. Jurnal Nomosleca, 7(1), 29-44.

Yunita. (2018). Peluang Besar Jadi Pengusaha Di Era Digital. In Kementerian Komunikasi dan Informatika.




DOI: https://doi.org/10.26905/nomosleca.v8i1.6413

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Editorial Office

Jurnal Nomosleca
Faculty of Social and Political Science University of Merdeka Malang


Information:
Image result for logo icon png
Jalan Terusan Raya Dieng No.62-64 Malang, 65146, Jawa TImur, Indonesia
Image result for icon png
Phone (0341) 580537
Image result for icon png[email protected]
Image result for icon pnghttp://jurnal.unmer.ac.id/index.php/n/
Image result for icon png
+6281333498586

Statistics:

Indexing:

Google Scholar        DOAJ        Garuda      ICI Copernicus


Tools:

Turnitin     Crossref     Mendeley     Grammarly


Supported By:

Universitas Merdeka Malang Hasil gambar untuk apjiki

© 2020 {Jurnal Nomosleca}, All rights reserved. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Licensed under Creative Commons License a Creative Commons Attribution 4.0 International License