Organizational Strategy Analysis to Increase Competitiveness Using SWOT and QSPM Methods at U.D. Garuda Jaya

Ayu Prema Laksmi, Rizqa Amelia Zunaidi

Abstract


U.D. Garuda Jaya is a furniture industry located in Bajera Village, Tabanan Regency, Bali Province. In running its business, U.D. Garuda Jaya found problems such as product sales that did not increase and decreased competitiveness. The methods used are the Porter matrix, SWOT, and QSPM. Data in the study were obtained from interviews based on the 7P marketing mix. The results of the first order of alternative strategic priorities are to develop a good organizational structure so that each process in the company can run according to its respective tasks to maximize its productivity and make U.D. Garuda Jaya is the only furniture SME in Bajera Village with a TAS value of 5.082. The second alternative strategy is to increase employee creativity in designing U.D. Garuda Jaya’s distinctive products in order to improve product quality and competitiveness with new competitors have emerged with a TAS value of 4.836. The third strategy is to recruit employees who are competent in their fields and provide training to employees by utilizing technological advances to be able to produce distinctive product designs from U.D. Garuda Jaya with a TAS value of 4.819.


Keywords


Marketing Strategy; SWOT; QSPM; Porter Matrix; Furniture

Full Text:

PDF (English)

References


Ali, M. (2019). Analisis Swot Dalam Merumuskan Strategi Pemasaran Pada Grand Celino Hotel Di Makassar. digilibadmin.unismuh.

Dewi, P. N., Hendriyani, C., & Ramadhani, R. M. (2021). Analisis Implementatasi Strategi Bauran Pemasaran 7P Pada Usaha Bakso Wong Jowo By Tiwi. JIP (Jurnal Industri dan Perkotaan), 17(2), 6-13.

Eryana, E. a. (2020). Pengaruh Rekrutmen Dan Pengembangan Karyawan Terhadap Kinerja Karyawan Di Radio Republik Indonesia (RRI) Bengkalis. QTISHADUNA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita.

Fauzan, N. (2022). Strategi Pengembangan Usaha Furniture Rotan (Studi Kasus : Ukm Rotan Desa Trangsan). Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Foris, P. J., & Mustamu, R. H. (2015). Analisis Strategi Pada Perusahaan Plastik dengan Porter Five Force. AGORA, 3(1), 736-741.

Freddy. (2016). Penerapan Strategi Pemasaran Pada UMKM Melalui Metode Analisis SWOT (Studi Pada Toko Pakaian Sukli Fashion di Pasar Petisah Medan).

HIMKI. (2022, Januari 15). Ekspor Mebel-Kerajinan Diprediksi Rp 48 Triliun, Tertinggi Satu Dekade. (Himpunan Industri Mebel dan Kerajinan Indonesia) Retrieved Juli 24, 2022, from https://www.himki-indonesia.com/post/view/333-id-ekspor-mebelkerajinan-diprediksi-rp-48-triliun-tertinggi-satu-dekade

Indrajita, I. K. (2021). Pengaruh Kreativitas dan Inovasi terhadap Kinerja Karyawan pada PT. Tohpati Grafika Utama Denpasar. Widya Amrita: Jurnal Manajemen, Kewirausahaan dan Parwisata.

Indri Astuti, A. M., & Ratnawati, S. (2020). Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran (Studi Kasus di Kantor Pos Kota Magelang 56100). Jurnal Ilmu Manajemen, 17(2).

izqi, Z. U. (2019). Penentuan Strategi Pengembangan Bisnis Menggunakan Analisis SWOT dan Business Model Canvas. IENACO (Industrial Engineering National Conference).

Jahja, A. S. (2017, Oktober 30). Berapa Jumlah Informan Riset Kualitatif? (PERBANAS INSTITUT) Retrieved Oktober 19, 2022, from https://dosen.perbanas.id/berapa-jumlah-informan-riset-kualitatif/

Karnadi, A. (2022, Maret 23). Industri Furnitur Tumbuh 8,16% pada 2021. (DataIndonesia.id) Retrieved Juli 24, 2022, from https://dataindonesia.id/sektor-riil/detail/industri-furnitur-tumbuh-816-pada-2021

Khoirunisak, H., & Saino. (2020). SWOT Analisis Sebagai Perencanaan Strategi Pemasaran Dalam Upaya Pengembangan Sentra Industri Mebel di Desa Catak Gayam Kecamatan Mojowarno, Kabupaten Jombang. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN) , 8(2).

MARDIAS, A. F. (2020). Usulan Alternatif Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Volume Penjualan Buku Syaamil Quran Menggunakan Metode Quantitative Strategic Planning Matrix (Qspm)(Studi Kasus: Di Pt. Sygma Examedia Arkenleema). Diss. Fakultas Teknik Unpas.

Meftahudin, M. A. (2018). Penerapan Analisis SWOT dan Five Forces Porter Sebagai Landasan untuk Merumuskan Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Laba Perusahaan (Studi Pada Tin Panda Collection di Kabupaten Magelang). ournal of Economic, Management, Accounting and Technology, 22-30.

Mujahid, A., Isharyani, M. E., & Widada, D. (2018). Analisis Strategi Pemasaran Mengunakan Metode Quantitative Strategic Planning Matrik (QSPM) Studi Kasus : Borneo Project. Jurnal Rekayasa Sistem Industri , 7(2).

Ningsih, K., & Hamamah. (2014). Matriks Internal Factor Evaluation (Ife) Dan External Factor Evaluation (Efe) Buah Naga ORGANIK (Hylocereus Undatus ). Agromix.

Nofrizal, Aznuryandi, & Aquino, A. (2020). Memindai Posisi Strategis dan Alternatif Strategi Pengusaha Rotan Kota Pekanbaru. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 8(2), 132-142.

Nugroho, A. (2016). Analisis Strategi Pemasaran Dengan Menggunakan Metode Quantitative Strategic Planning Matrix (Qspm) Pada Usaha Mebel (Studi Kasus di PT. Wirasindo Santakarya -Wisanka). UMS Digital Library.

Nurlia, N. (2019). Pengaruh Struktur Organisasi terhadap Pengukuran Kualitas Pelayanan. Meraja Journal.

Padli, R. (2018). mplementasi Bauran Pemasaran Pada Hotel Syariah Dalam Perspektif Ekonomi Islam Studi Sofyan Inn Hotel Unisi Yogyakarta. MS thesis.

Permata Sari, A. M., Safitri, J. N., & Fitriyanti, S. (2021). Analisa Sistem Pemasaran Industri Mebel Di UD. Sumber Utama. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 3.

PRAYOGEE, H. A. (2016). Analisa Marketing Mix PT Anugerah Gala Persada. Diss. Universitas Ciputra Surabaya.

Prayudi, D., & Yulistria, R. (2020). Penggunaan Matriks SWOT dan Metode QSPM pada Strategi Pemasaran Jasa Wedding Organizer: Studi Kasus pada UMKM Gosimplywedding Sukabumi. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship , 9(2), 224-240.

Rumkholikpah, T. S. (2022). Membangun Strategi Bersaing dengan Analisis Five Forces Porter pada Usaha Bungas Wedang Dayak. Diss. Universitas Dinamika.

Saputri, N. (2021). Analisis Strategi Pengembangan Usaha Ukm Mebel (Studi Kasus Mebel Tegal Wangi Gatot Subroto). Kumpulan Karya Ilmiah Mahasiswa Fakultas Sosial Sains.

Saputro, F. W., Wisudawati, T., & Utami, I. W. (2021). Peningkatan Daya Saing Produk Pada Masa Pandemi Di Umkm Mebel Di Kawasan Desa Wisata Rotan Trangsan Dengan Analisis Swot. Prosiding HUBISINTEK.

Sari, I. P. (n.d.). Strategi Pemasaran Berdasarkan Plc Dan Swot Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan Produk Pada Ukm Tahu (Pada UKM Tahu Mudji dan UKM Tahu Hosen Kecamatan Sukowono). repository.unmuhjember.

Setyorini, H., Effendi, M., & Santoso, I. (2016). Analisis Strategi Pemasaran Menggunakan Matriks SWOT dan QSPM (Studi Kasus: Restoran WS Soekarno Hatta Malang). Jurnal Teknologi dan Manajemen Agroindustri, 5, 46-53.

Sukayanthi, P. M., & Yuliarmi, N. N. (2021). Analisis Skala Ekonomis Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Produksi Pada Industri Furniture Di Kabupaten Gianyar. E-Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana, 10(4).

Sumardjani, L. (2009). Konsep Lima Kekuatan Porter untuk Membedah Kondisi Industri Rotan Indonesia (The Concept of Porter‘s Five Forces in Evaluating Indonesian Rattan Industry). Jurnal Manajemen Hutan Tropika.

Tanujaya, D. (2015). Analisa Strategi Bersaing Pada Perusahaan Distribusi Meubel Ud. Budi Luhur, Kediri-Jawa Timur . AGORA.

Widiyarini, & Hunusalela, Z. F. (2019). Perencanaan Strategi Pemasaran Menggunakan Analisis Swot Dan Qspm Dalam Upaya Peningkatan Penjualan Pt Primavista Solusi. Journal of Applied Business and Economic, 5(4), 384-397.




DOI: https://doi.org/10.26905/jbm.v10i1.9845

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Jurnal Bisnis dan Manajemen
Faculty of Social and Political Science University of Merdeka Malang



Mailling Address:
  • Address: Terusan Dieng Street 62-64 Malang, Indonesia
  • Website: http://jurnal.unmer.ac.id/index.php/jbm
  • Email: jbm.unmermlg@unmer.ac.id
  • Phone: +62 813-9393-3938
Free counters!

View Stat JBM