Determining factors in customer decision-making in choosing mortgage loans
Abstract
This study aims to analyze the factors that influence customers' decisions regarding mortgage loans (Kredit Perumahan Rakyat or KPR), both individually and collectively. Using a sample of 90 participants selected through random sampling, data collection was carried out through a structured questionnaire. This study uses multiple linear regression analysis to determine the influence of various factors. The findings found that price level, service quality and procedural efficiency have a significant influence on customers' decisions in choosing mortgage loans. This highlights the important role these factors play in the customer decision-making process. In contrast, this study found that promotional activities did not have a significant influence on customer decisions, indicating a potential need for KPR providers to reassess their promotional strategies. Understanding these insights can assist KPR providers in tailoring their offerings to better align with customer preferences and needs, thereby strengthening their competitive advantage in the market landscape.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aisyah, M., Umiyati, U., & Apriansyah, R. (2017). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap keputusan nasabah dengan religious behaviour sebagai variabel moderator (Studi kasus pada produk tabungan BNI Syariah). Liquidity: Jurnal Riset Akuntansi dan Manajemen, 6(2), 119-132. https://doi.org/10.32546/lq.v6i2.29
Alanshari, F., & Marlius, D. (2018). Prosedur pemberian kredit KPR pada PT. Bank Tabungan Negara (Persero) TBK Cabang Pembantu Bukittinggi.
Anggraini, N., Yolandika, C., Utoyo, B., & Irawati, L. (2022). Proses pengambilan keputusan konsumen dalam pembelian produk lada di Provinsi Lampung. Jurnal Agrisep, 23(1), 43-51. https://doi.org/10.17969/agrisep.v23i1.26152
Arikunto, S. (2013). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Asyahri, Y., & Ariyani, L. (2022). Analisis keputusan nasabah dalam memilih pembiayaan KPR di PT. Bank BTN Kantor Cabang Syariah Banjarmasin. Maqrizi: Journal of Economics and Islamic Economics, 2(2), 83-99. https://doi.org/10.30984/maqrizi.v2i2.279
Dewi, S. K., & Sudaryanto, A. (2020). Validitas dan reliabilitas kuisioner pengetahuan, sikap dan perilaku pencegahan demam berdarah. In Prosiding Seminar Nasional Keperawatan Universitas Muhammadiyah Surakarta 2020.
Dilla, S., & Putera, R. E. (2021). Analisis implementasi kebijakan KPR BTN pada Perumahan Nugraha Asri di Kenagarian Tabek Panjang Kecamatan Baso Kabupaten Agam. Transparansi: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi, 4(2), 178-186. https://doi.org/10.31334/transparansi.v4i2.1767
Fitrian, B. (2017). Faktor-faktor yang mempengaruhi preferensi nasabah terhadap produk pembiayaan murabahah Kredit Pemilikan Rumah (KPR) syariah (Studi kasus di Bank Syariah Mandiri Cabang Surabaya Sungkono). Doctoral Dissertation. Universitas Brawijaya.
Handayani, P. D. (2020). Pengaruh tingkat margin dan prosedur pembiayaan terhadap keputusan nasabah dalam pengambilan pembiayaan murābahah pada BRI Syariah KCP Ngronggo Kediri. Doctoral Dissertation. IAIN Ponorogo.
Hasan, A. (2014). Marketing & kasus-kasus pilihan. CAPS.
Hidayat, G. (2017). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan permintaan KPR pada Bank Syariah di Kabupaten Sumedang. Coopetition, 8(2), 129.
Kotler, P. & Amstrong, G. (2016). Prinsip-prinsip pemasaran (13th Edition, Issue 1). Jakarta: Erlangga.
Magdalena, M. (2013). Pengaruh kepuasan nasabah terhadap loyalitas nasabah KPR BTN pada PT. Bank Tabungan Negara Tbk. Cabang Padang. OSF, a.n(9), 1689–1699. https://doi.org/10.31227/osf.io/mxtyh
Maulana, W. (2020). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan nasabah dalam memilih produk KPR (Studi pada Bank Syariah Mandiri Cabang Ulee Kareng) (Doctoral dissertation, UIN AR-RANIRY).
Meilawati, Y., Suardy, W., & Yusdira, A. (2021). Tinjauan atas segmentasi, penetapan pasasr sasaran dan pemosisian KPR pada PT Bank Tabungan Negara (Persero) KCP Dramaga Bogor. Jurnal Aplikasi Bisnis Kesatuan, 1(1), 11-20. https://doi.org/10.37641/jabkes.v1i1.563
Novitasari, Q. D., & Hidayati, R. A. (2020). Pengaruh citra perusahaan, kualitas layanan, suku bunga, dan promosi terhadap keputusan pengambilan kredit pemilikan rumah pada PT. Bank Tabungan Negara (Persero) Tbk Kantor Cabang Gresik. Jurnal Mahasiswa Manajemen, 1(01), 25-32. http://dx.doi.org/10.30587/mahasiswamanajemen.v1i01.1229
Nuryani, I., Kosim, A. M., & Yono, Y. (2023). Analisis faktor faktor yang mempengaruhi keputusan nasabah dalam memilih produk KPR Syariah: Studi kasus Bank BTN Syariah KCU Kota Bogor. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 4(4), 991-1008. https://doi.org/10.47467/elmal.v4i4.2410
Oktafiandi, R. (2016). Analisis pengaruh harga, kesadaran merek dan kepercayaan terhadap proses keputusan pemilihan KPR BTN (Studi kasus nasabah Bank BTN Cabang Bekasi). Bachelor's Thesis. Fakultas Ekonomi dan Bisnis UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Pramono, C. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan, promosi, dan prosedur kredit terhadap keputusan menggunakan jasa perkreditan rumah pada Bank Mandiri Cabang Gombong (Doctoral dissertation, Universitas Putra Bangsa).
Priadana, S. & Sunarsi, D. (2021). Metode penelitian kuantitatif. Pascal Books.
Purwanto, N. (2019). Variabel dalam penelitian pendidikan. Jurnal Teknodik, 6115, 196-215. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.554
Putri, D. K., Agus, R., & Fatira, M. A. K. (2021). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap keputusan pembelian KPR IB Subsidi pada Bank Sumut Syariah Karya. Jurnal Bilal: Bisnis Ekonomi Halal, 2(2), 131-139. https://doi.org/10.51510/bilal.v2i2.458
Sandria, D., Adnan, N., & Yuliana, S. (2016). Analisis faktor yang mempengaruhi permintaan kredit pemilikan rumah (KPR) di Kota Palembang: Kasus nasabah KPR Bank BTN. Jurnal ekonomi pembangunan, 14(2), 54-58. https://doi.org/10.29259/jep.v14i2.8813
Satria, M. R., & Setiani, T. (2018). Analisis perbandingan pemberian Kredit Pemilikan Rumah (KPR) pada bank konvensional dengan pembiayaan murabahah (KPR) pada bank syariah (Studi kasus pada Bank BJB dengan Bank BJB Syariah). Amwaluna: Jurnal Ekonomi dan Keuangan Syariah, 2(1), 105-18. https://doi.org/10.29313/amwaluna.v2i1.2880
Sugandi, A. Y. (2023). Pengaruh kualitas layanan, produk KPR dan harga terhadap tingkat kepuasan nasabah (Studi pada PT. BTN Syariah Cabang Banda Aceh) (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry).
Zahra, F. (2019). Pengaruh lokasi, harga, dan promosi terhadap keputusan nasabah mengambil pembiayaan pemilikan rumah (Studi kasus nasabah PT. Bank Sumut Capem Syariah Simpang Kayu Besar). Doctoral Dissertation. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).
DOI: https://doi.org/10.26905/jp.v20i2.12753
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing by
Index Copernicus International (ICI)
Tools:
Supported By:
JURNAL PENELITIAN Institute for Research and Community Services (LPPM) Mailing Address: Address: Jl. Terusan Raya Dieng No. 62-64, Malang, Indonesia, 65146 Phone/Fax: +62341-5080008 Email: [email protected]
|