KAJIAN POTENSI WISATA DESA KARTIKAJAYA KABUPATEN KENDAL DALAM PENYUSUNAN MODEL DAYA TARIK WISATA EKONOMI KREATIF

Nina Mistriani, Krisnawati Setyaningrum

Abstract


This activity aims to study and improve the development of village tourism potential in the formulation of a creative economy tourism model in Kartikajaya Village, Kendal Regency, Central Java. The unemployment rate in this district is quite high, at 6%. It is greater than the unemployment rate in Central Java, which is 4.5% (Bappeda Central Java Province, 2019). This research is an action research conducted by mapping the tourism potential in Kartikajaya Village based on creative economy through the study of tourism potential and the preparation of community creativity. The creative economy provides skills and an alternative source of income through tourism around Kartikajaya Village. The data collection method used interviews with informants with a sample of 20 people (the Tourism Office, Industry Service, PKK, UMKM, Youth Organization, Pokdarwis, communities, and tourists), direct observation to the field, documents, and through FGD (Focus Group Discussion). The results of research by researchers on the aspect of internal strength come from the potential for tourist attraction and the creative economy. Meanwhile, the external analysis is a study of the potential for tourism to the community's economy, namely entrepreneurial opportunities, job opportunities, tourism supporting factors, and regional economic development drivers. This weakness occurs at the level of human resources who do not have training / skills in the tourism sector.


Keywords


Creative Economy Model; Tourist Attraction Model; Tourism Potential Study

Full Text:

PDF

References


Arjana, I.G. B, (2015). Geografi Pariwisata dan Ekonomi Kreatif. Rajagrafindo Persada. Jakarta.

As’ari, A, P. Suharto dan J. Widodo. 2015. Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Ekonomi Kreatif Melalui Pelatihan PembuatanProduk Hiasan Dari Limbah Pohon Kopi. Artikel Ilmiah Mahasiswa.

Azizah, Siti Nur. dan Muhfiatun. (2017). Pengembangan Ekonomi Kreatif Berbasis Kearifan Lokal Pandanus Handicraft dalam Menghadapi Pasar Modern Perspektif Ekonomi Syariah (Study Case di Pandanus Nusa Sambisari Yogyakarta). 17 (2).

Bank, M. (2018). Creative economies of tomorrow? Limits to growth and the uncertain future. Cultural Trends. 27 (5).

Bashith, A. B. (2012). Ekonomi Kemasyarakatan Visi & Strategi Pemberdayaan Sektor Ekonomi Lemah. UIN-Maliki Press.

Bekraf. (2017). Rencana Stategi Badan Ekonomi Kreatif 2015-2019.

Bekraf. (2019). Opus Ekonomi Kreatif. http://bekraf.go.id.

Budiani, S.R, W. Wahdaningrum, D. Yusky, dkk. 2018. Analisis Potensi dan Strategi Pengembangan Pariwisata Berkelanjutan Berbasis Komunitas di Desa Sembungan. Wonosobo, Jawa Tengah. Majalah Geografi Indonesia. 32(2).

CTDS. (2017). Hanbook Pengantar Pengelolaan Destinasi Pariwisata. Swisscontact & Seco.

Fadhila, H, S. W. Saputra dan D. Wijayanto.(2015). Nilai Manfaat Ekonomi Ekosistem Mangrove Di desa Kartikajaya Kecamatan Patebon Kabupaten Kendal Jawa Tengah. http:ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/maquares. 4(3): 180-187.

Gunardi, G. Identifikasi Potensi Kawasan Wisata Kali Pasir Kota Tangerang. 2010. Jurnal Planesa. 1 (1).

Irawan, A. (2015). Ekonomi kreatif Sebagai Suatu Solusi Mensejahterakan Masyarakat Dalam Meningkatkan Tingkat Perekonomian. Seminar Nasional Ekonomi dan Bisnis (SNEB).

Kingwidodo. Pertumbuhan Ekonomi Kendal Lebihi Nasional Dan Jateng. Redaksi Metro Jateng. https://metrojateng.com.

Kismartini, H. Kurniawan, S. dan P. Dwika. (2018). Strategi Pengembangan Banjir Kanal Barat Sebagai Daya Tarik Wisata Di Kota Semarang. Jurnal Ilmu Sosial. 17 (1).

Listyorini, H, Mistriani, N. (2017). Strategi Pengembangan Desa Wisata Berbasis Budaya dan Ekonomi Kreatif Serta Dampaknya Terhadap Ekonomi Masyarakat Di Desa Wisata Loram Kulon Kabupaten Kudus. Prosiding Seminar Nasional Kepariwisaan. 14 November . Semarang.

Musrenbang. (2019). Pertumbuhan Ekonomi Kendal Lebihi Nasional Dan Jateng. https://metrojateng.com.

Pemerintah Kabupaten Kendal. (2016). Rancangan Akhir Rencana Pembangunan Jangka Menengah Daerah (RPJMD) Kabupaten Kendal Tahun 2016-2021.

Prayitno, E. (2018). Abrasi Pulau tiban Terancam Hilang. metrojateng.com.

Redaksi JD. (2019). Dampingi Rintisan Desa Wisata Kartikajaya, Kemenpar Gandeng Stiepari. Daily.com.

Rustiana, A, N. Farliana, dan U Mustofa. (2018). Pengembangan Green Ticketing Sebagai Upaya Peningkatan Pendapatan Masyarakat Dan Pelestarian Ekosistem Wisata Pulau Tiban. Jurnal Pengabdian Masyarakat. 23(3).

Sari, Agri Puspita dkk, (2020). Ekonomi Kreatif. Yayasan Kita Menulis. http://kitamenulis.id/

Undang-undang no 10 tahun 2019

Wijayanti, A. (2012). Pengaruh Lingkungan Internal dan Eksternal Terhadap Minat Kunjungan Wisatawan Melalui Daya Tarik Wisata Taman Tirta Di Kabupaten Sleman Yogyakarta. Khasanah Ilmu. 3 (1).




DOI: https://doi.org/10.26905/jpp.v6i1.4873

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021



Jurnal Pariwisata Pesona

Editorial Office    
Address:Jl. Bandung No. 1 kota Malang 65113  
Phone:+62341580303  
Mobile / Whatsapp:+62 857-2506-0019 (Dhita Paramita A)  
Email:pesona.pariwisata@unmer.ac.id  
     
Jurnal Pariwisata Pesona has been indexed on:

 


Creative Commons License
Jurnal Pariwisata Pesona is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web statistics View My Stats