Mendayung di Permukaan: Kritik Narasi Politik Jelang Pilihan Presiden 2024
Abstract
The battle for political narratives ahead of the 2024 presidential election still leads to negative narratives such as issues of SARA, identity politics, hoaxes, black propaganda which cause polarization and division. The research intends to criticize this narrative so that the implementation of the 2024 election will run in a conducive and peaceful manner. The research method is a literature study on several articles that discuss political messages contained in narratives, campaigns or other political communication activities. Based on the findings, it seen that negative narratives have the potential to be reused in future contests. Elites need to be encouraged to work together and build a shared commitment to conduct political education, offer ideas and programs, reduce hoaxes, create new positive jargon and hashtags and design creative campaigns on social media. It creates politeness, mutual respect and foster civility as well as to reduce negative narratives in the public sphere upcoming presidential election contest.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Assiddiq, D. U., & Ambarwati, D. (2021). Strategi komunikasiI politik tim kampanye daerah joko widodo-kh ma’ruf amin provinsi jawa timur pemenang pilpres 2019. Jurnal Nomosleca, 7(1).
Andi Rahman. (2022, July 17). Drone Emprit. Retrieved from https://pers.droneemprit.id/: https://pers.droneemprit.id/tren-dan-popularitas-sebutancebong-kampret-buzerp-dan-kadrun/
Anim Purwanto, R. &. (2023). Studi Literatur: Efektivitas Gerakan Literasi dalam Meningkatkan Sumber Daya PesertaDidik di Sekolah Dasar. SOSMANIORA (Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora), 122-129.
Aviani, P. F. (2022). Hubungan Self-Efficacydengan Penyesuaian Diri: Sebuah Studi Literatur. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2186-2194.
Budianto, R. R. (2020). Political Branding Tagar #2019gantipresiden Dalam Meningkatkan. SALAM; Jurnal Sosial & Budaya Syar-i, 1099-1112.
Cangara, H. (2016). Komunikasi Politik (Konsep, Teori dan Strategi). Depok: PT. Raja Grafindo Persada.
Cindoswari, S. A. (2019). POLITICAL BRANDINGRIDWAN KAMIL PADA MASA KAMPANYE PILGUB JAWA BARAT 2018MELALUI TWITTER. Commed : Jurnal Komunikasi dan Media , 33-48.
CNN Indonesia. (2022, Oktober 11). CNN INDONESIA. Retrieved from cnnindonesa.com: https://www.cnnindonesia.com/nasional/20221011073446-617-858840/saling-sindir-pdip-dan-nasdem-buntut-deklarasi-capres-anies-baswedan
Firdaus, U. M. (2022). Analisis Strategi Komunikasi Prabowo Subianto Dalam . KPI, UIN Walisongo Semarang, 1-7.
Fitriansyah, A. d. ( 2022). Strategi Kampanye Politik Anies Baswedan dalam Membangun Citra Politik . Jurnal Public Relations-JPR, 87-92.
Hanum, Z. (2023, Apri 5). Media Indonesia. Retrieved from https://mediaindonesia.com/: https://mediaindonesia.com/internasional/571720/facebook-sebar-hoaks-terbanyak-selama-pilpres-amerika-serikat-2020
Heryanto, G. G. (2018). Media Komunikasi Politik Relasi Kuasa Media di Panggung Politik. Jakarta: Diva Press.
Hokianto, H. F. (2023). Studi Literatur Kompetensi Komunikasi di Bidang Manajemen. Jurnal Communication, 398-417.
I Nyoman Giri Kusuma, A. P. (2022). Propaganda Politik Populisme: Keberhasilan Freiheitlichen Partei Österreichs (Fpo) Dalam Pemilihan Legislatif Nasional Austria 2017. Unud, 278-293.
Imam Suhartadi. (2022, November 2). Investor. Retrieved from Investor.di: https://investor.id/national/311657/jelang-2024-elit-politik-diimbau-kembangkan-narasi-dan-komunikasi-politik-yang-lebih-positif
Jawa Pos. (2023, Januari Selasa, 17). Jawa Pos. Retrieved from JawaPos.com: https://www.jawapos.com/nasional/17/01/2023/jokowi-wanti-wanti-soal-politik-identitas-jelang-pemilu-2024/
Kadjuand, H. G. (2020). Political Agonism for Indonesian Cyberpolitic: Critical Cyberculture to. Nyimak Journal of Communication, 211–232.
Larsson, T. (2023). Religion, political parties, and Thailand’s 2019 election: Cosmopolitan royalism and its rivals. Modern Asian Studies, 582-612.
Made Fitri Padmi, M. A. (2022). Politik Identitas dan Gerakan Black Lives Matter dalam Kampanye Politik Joe Biden – Kamala Harris pada Pemilu Amerika Serikat Tahun 2020. Global Insight Journal, 1-17.
Moh. Ichsan, A. I. (2023). Analisis Komodifikasi Media Sosial Instagram terhadap Citra Partai Politik Menjelang Pemilihan Calon Presiden 2024. JSHP , 76-90.
Muhamad Subarkah. (2023, Januari 6). Republika. Retrieved from newsRepublika.co.id: https://news.republika.co.id/berita/ro23kv385/umj-komunikasi-politik-publik-jelang-pemilu-jangan-sampai-tak-beradab
Mukhtar, D. R. (2021). Wacana Poros Partai Islam untuk PILPRES 2024: Politik Identitas. Politea : Jurnal Pemikiran Politik Islam, 190-207.
Mukhtar, D. R. (2021). Wacana Poros Partai Islam untuk PILPRES 2024: Politik Identitas. Politea : Jurnal Pemikiran Politik Islam, 190-207.
Nurhajati, E. R. (2015). Political Public Relations Dalam Media Sosial (Kajian Toeritis dan Implementasinya untuk Kandidat Politik). Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia.
Pawito. (2009). Komunikasi Politik : Media massa dan Kampanye Pemilihan. Yogyakarta: Jalasutra.
Pureklolon, T. T. (2016). Komunikasi Politik Mempertahankan Integritas Akademisi, Politikus dan Negarawan. Jakarta: Kompas Gramedia.
Putri, D. S., Achmad, Z. A., Alamiyah, S. S., Arviani, H., & Febrianita, R. (2022). Kritik Satire pada Pejabat Negara Indonesia melalui Roasting Stand-Up Comedy Kiky Saputri di Youtube. Jurnal Nomosleca, 8(2), 132-145.
Rahmah, S. (2021). Personal Branding Ganjar Pranowo untuk Membangun . Jurnal Interaksi : Jurnal Ilmu Komunikasi, 94 -101.
Rahman, A. (2022, Juli 17). Drone Emprit Publications. Retrieved from Drone Emprit Publications: https://pers.droneemprit.id/
Said, R. W. (2023). Fenomena Politik Identitas Dalam Pemilu Di Indonesia. CITIZEN: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 44-51.
Salasah, R. (2022, Desember 2022). Kompas. Retrieved from Kompas.id: https://www.kompas.id/baca/polhuk/2022/12/16/jelang-pemilu-2024-politisi-perlu-tumbuhkan-keadaban-publik-di-ruang-digital
Salman, A.-F. d. (2018). POLITIK IDENTITAS: Ancaman Terhadap Persatuan dan Kesatuan Bangsa dalam Negara Pancasila. JURNAL ASPIRASI, 77-90.
Sarnita Sadya. (2022, September 27). Data Indonesia. Retrieved from dataindonesia.id: https://dataindonesia.id/ragam/detail/anak-muda-anggap-kesejahteraan-jadi-isu-strategis-pemilu-2024
Shilvina Widi. (2023, Februari 3). Data Indonesia. Retrieved from dataindonesia.id: https://dataindonesia.id/digital/detail/pengguna-media-sosial-di-indonesia-sebanyak-167-juta-pada-2023
Syaiful Hakim. (2022, November Sabtu, 11). Antara. Retrieved from Antara News: https://www.antaranews.com/berita/3239601/boni-hargens-ingatkan-kerawanan-politik-identitas-jelang-pemilu-2024
Viktor Mantalean. (2023, Februari 10). Kompas.com. Retrieved from Kompas.com: https://nasional.kompas.com/read/2023/02/10/19173071/kpu-pemilu-2024-didominasi-pemilih-di-bawah-40-tahun-jumlahnya-107-juta
Wildianti, A. P. (2019). Narasi Kampanye dan Media Sosial . Jurnal Bawaslu DKI Jakarta , 19-37.
Wina Avondita, D. I. (2022). Personal Branding Agus Harimurti Yudhoyono Melalui Media Sosial @agusyudhoyono. Jurnal Cyber PR, 25 - 48.
Yahya, A. N. (2022, September 18). Kompas.com. Retrieved from https://nasional.kompas.com: https://nasional.kompas.com/read/2022/09/18/07434291/saling-sindir-partai-demokrat-dan-pdi-p-dari-proyek-gunting-pita-dan-pemilu
Zakki Amali. (2020, November 5). Tirto. Retrieved from Tirto.id: https://tirto.id/trump-vs-biden-di-pilpres-as-bertebarnya-hoaks-dan-tudingan-curang-f6CR
DOI: https://doi.org/10.26905/nomosleca.v9i1.9553
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Editorial Office
Jurnal Nomosleca
Faculty of Social and Political Science University of Merdeka Malang
Information:
Statistics: |
|
© 2020 {Jurnal Nomosleca}, All rights reserved. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License |